پرده سینما

کتاب جیمز باند، 35 سال با یک پدیده

مریم پزشکپور




  


 

جیمز باند

35 سال با یک پدیده

 

روی جلد کتاب جیمزباند، 35 سال با یک پدیده

تألیف و ترجمه: امیر عزتی، کامیار محسنین

 

هنوز هم برای برای بسیاری از کسانی که به سینما نگاه «جدی» دارند، واژه «فیلم جیمزباندی» تداعی کننده نوع سخیف و نازلی از فیلم است که با تلقی والا از سینما در تعارض به نظر می رسد. در حالی که برای دسته ای از منتقدان «فیلم جیمزباندی» پنجره ای جدید به دنیای تخیل و رویاست. فیلم های جیمزباندی ستایشگران پرشوری دارند. ستایشگرانی که به ظرایف و نکته های نهفته در این فیلم ها واقفند. کتاب «جیمزباند، 35 سال با یک پدیده» که در سال 1378 از سوی «کانون فرهنگی ایثارگران» منتشر شد و نام دو محقق سختکوش و جدی سینما را بر تارک خود داشت احتمالاً در توضیح این نوشته شد که سرچشمه ستایش های پرشور دسته ای از منتقدان از سری فیلم های جیمزباندی از کجا راه می گیرد؟ اما به اعتقاد من مؤلفان محترم در این مهم ناکام مانده اند؛ در عوض اگرچه این کتاب برای آنها که جیمزباند را دوست ندارند نمی تواند توضیح دهد که چرا جیمزباند دوست داشتنی است؟ اما برای آنها که این مأمور سرویس ضد جاسوسی را با علاقه در این فیلم دنبال می کنند مجموعه اطلاعات خوب و به درد بخوری را این مجموعه فیلم ارائه می کند.

 

 

 

بخش های مختلف کتاب به شرح زیر هستند:

 

 

 

بخش اول: پیدایش- این بخش شامل چند فصل است که عنوان های جذابی دارند.

 

 

1-ادبیات جاسوسی (که تاریخچه ادبیات جاسوسی از ایلیاد و ادیسه و عهد عتیق تا امروز مرور می کند) 2-ساختار روایی در آثار یان فلمینگ؛ که مقاله جذابی به قلم اومبرتو اکو است درباره کیفیات داستان های یان فلمینگ خالق جیمز باند. 3-فیلمشناسی تاریخی ژانر جاسوسی 4- مقاله درخشان کیمرث وجدانی به نام «باندها» که در دهه 1340 برای نخستین بار منتشر شده است. 5-مقاله «دو صفر هفت» به قلم پنه لوپی هیوستن. به علاوه چند فصل کوتاه دیگر که به هم متصل شده اند به شرح: مرگ در فیلم های باند، باند و زن ها، ابزارها[ی باند]، همتایان باند، و مقاله «نور، دوربین، اکشن» به قلم یان ناتان.

 

بخش دوم: خانواده باند- این بخش شامل معرفی تهیه کنندگان، کارگردانان، فیلمنامه نویسان، فیلمبرداران، تدوینگران، آهنگسازان، خوانندگان، طراحان عنوانبندی، طراحان صحنه، و بازیگران نقش باند است.

 

 

 

بخش سوم: فیلم ها- در این بخش مشخصات و خلاصه داستان و یک نقد کوتاه از مجموعه فیلم های جیمزباند از اولین فیلم دکتر نو (1962) تا فیلم همیشه فردایی هست (1997) که در زمان نگارش کتاب آخرین فیلم جیمزباندی بوده را می بینیم.

 

 

 

در پایان کتاب چند صفحه ای هم درباره فیلم های مستندی که درباره باندها ساخته شده، جوایزی که فیلم های جیمزباند برده اند، و درآمد ناخالص فروش فیلم های باند آورده شده است.

 

 

 

جیمز باند

 

 

35 سال با یک پدیده

 

تألیف و ترجمه: امیر عزتی، کامیار محسنین

 

 

ناشر: کانون فرهنگی ایثارگران

چاپ اول: 1378

قیمت: 1950 تومان


 تاريخ ارسال: 1388/12/24
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>مهران:

دنبال اين كتابم كجا ميتونم پيدا كنم؟؟

0+0-

يكشنبه 22 بهمن 1396



>>>میثم:

این کتاب را دارم و مطالعه کرده ام. بسیار تحلیلی و عمیق است.

2+1-

جمعه 31 تير 1390




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.