پرده سینما

ماری آنتوانت- مهرانه عاطفی

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مهرانه عاطفی

 

ماری آنتوانت

(سوفیا کاپولا)

یک فیلم امروزی در دکورهای تاریخی!

  

به ندرت فیلم های تاریخی نتیجه رضایت بخشی روانه پرده سینما می کنند. به خصوص اگر زندگینامه ای باشند. اما نکته غافلگیرکننده این است که ماری آنتوانت سوفیا کاپولا  فیلمی متفاوت و موفق است، در حالی که تاریخی است و هم زندگینامه ای! به بیان دیگر فیلم برخوردار از دو عامل مهم است که هر یک به تنهایی می توانند مایه سقوط یک فیلم باشند! اما ماری آنتوانت سربلند بیرون می آید. فیلم داستان زندگی معروف ترین ملکه تاریخ فرانسه است که جریان انقلاب فرانسه و پیروزی انقلابیون اعدام شد. معمولاً رمان نویسان، محققان تاریخ، و فیلمسازان به بخش آخر زندگی او که انقلاب کیبر فرانسه و اعدام را شامل می شود توجه نشان داده اند. اما سوفیا کاپولا خوشبختانه در جهت خلاف حرکت می کند و به جای اینکه به بخش های  آخر زندگی او بپردازد، به بخش های اول می پردازد. یعنی دوران دوشیزگی و بعد ازدواج و مهاجرت به فرانسه و زندگی زناشویی. در واقع سوفیا کاپولا بخش آخر زندگی ماری آنتوانت را نادیده می گیرد و فیلم قبل از اعدام او  تمام می شود.

چند نکته جالب در ماری آنتوانت وجود دارد. مثلاً  شباهت آن با دیگر فیلم معروف خانم سوفیا کاپولا سرگشته در ترجمه. در حالی که این دو فیلم در دو فضای کاملاً متفاوت می گذرند. اما تم غربت و قرار گرفتن یک زن در محیطی که کاملاً با آن بیگانه است. در سرگشته در ترجمه وجود دارد و در ماری آنتوانت هم هست. اولی یک زن آمریکایی است که در ژاپن سرگشته و غریب است، و دومی یک زن اتریشی که به دربار فرانسه می رود و آنجا غریب است! نکته بعد چیزی است که از آن می توان به «مردانگی عقیم شده» یاد کرد. یعنی مردانی که عملاً عقیم جلوه می کنند. در سرگشته در ترجمه همسر جوان شخصیتی که نقش او را اسکارلت یوهانسون بازی می کند تمایلات مردانه ضعیفی دارد. حتی مرد میانسالی که هنرپیشه فیلم تبلیغاتی است هم اینطور است. در ماری آنتوانت هم شاهد هستیم که شاهزاده لویی همسر ماری آنتوانت از نظر مردانگی ضعف دارد.

ماری آنتوانتموفقیت ماری آنتوانت سوفیا کاپولا فقط در این نیست که با وجود «تاریخی» بودن، درست در جهت فیلم «شهری» کاپولا عمل می کند، بلکه در این هم هست که خانم کاپولا حال و هوای کاملاً متفاوتی برای کارگردانی صحنه های فیلم انتخاب کرده. مثلاً در این فیلم نشانی از موسیقی های واگنری نیست! بلکه یک موسیقی کاملاً پاپ قرن بیستمی بر صحنه های فیلم حاکم است. و عجیب که کاملاً قابل قبول و دلنشین است! یا مثلاً کریستن دانست بازیگر نقش ماری آنتوانت طوری هدایت شده که در سراسر فیلم کاملاً شوخ و بامزه و سرزنده است و این هیچ شباهتی با ملکه هایی که تا امروز بر پرده سینما آمده اند ندارد. یک اتفاق کاملاً جسورانه است.

یک جور راحتی و آرامش عجیب از جانب سوفیا کاپولا بر فیلم ماری آنتوانت گسترانده شده که این فیلم را از هر فیلم تاریخی دیگری متفاوت می کند. فکر می کنم ماری آنتوانت تمام قواعد ژانر فیلم تاریخی را با موفقیت شکسته است. تبلیغات این فیلم که در سال 2006 ساخته شده بر عهده من نبود! اگر بود، این شعار تبلیغاتی را با فیلم همراه می کردم که «گول زرق و برق تاریخی فیلم را نخورید! ماری آنتوانت یک فیلم امروزی است که فقط در دکورهای تاریخی فیلمبرداری شده!»

 

کارگردان: سوفیا کاپولا

تهیه کنندگان: سوفیا کاپولا، راس کاتز، فرانسیس فورد کاپولا

فیلمنامه: سوفیا کاپولا بر اساس داستان آنتونیا فریزر

با شرکت: کریستن دانست، جیسون شوارتزمن، جودی دیویس، ریپ تورن

فیلمبردار: لانس آکورد

تدوین: سارا فلک

محصول کمپانی: آمریکا زئوتروپ

پخش: کلمبیا

اولین پخش در فرانسه: 24 مه 2006

اولیت پخش در آمریکا و انگلستان: 20 اکتبر 2006

زمان: 123 دقیقه

محصول: آمریکا

زبان: انگلیسی (و فرانسه برای پخش فرانسه)

بودجه فیلم: چهل میلیون دلار

فروش جهانی: شصت میلیون دلار

 


 تاريخ ارسال: 1388/8/22
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.