پرده سینما

حاشیه نگاری بر ششمین روز جشنواره فیلم فجر

پرده سینما


 

 

 

 



ششمین روز جشنواره فیلم فجر با آغاز بی سر و صدای بخش بین‌الملل، انتشار جدول نمایش آن و نمایش یک فیلم حاشیه‌دار به پایان رسید.

به گزارش ایسنا، چهل و دومین جشنواره فیلم فجر سه‌شنبه، هفدهم بهمن‌ماه به روز ششم خود رسید و اهالی رسانه در مرکز همایش‌های برج میلاد در یک روز آرام و کم‌حاشیه به تماشای دو فیلم داستانی و یک انیمیشن نشستند و در کنار این فیلم‌ها نمایش آثار بخش بین‌الملل هم آغاز شد.

 

* امسال دومین دوره‌ای است که بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر پس از چند سال جداسازی دوباره با بخش ملی ادغام شده است ولی به نظر می‌رسد هنوز دوران پررونقی که در زمان برگزار جشنواره جهانی فجر برای بخش بین‌الملل سینمای ایران به وجود آمده بود، به جشنواره بازنگشته است. در نشست رسانه‌ای مدیر بخش بین‌الملل جشنواره اعلام شده بود که بخش بین‌الملل روز ۱۶ بهمن‌ماه و بازار جشنواره روز هجدهم افتتاح خواهد شد اما برنامه نمایش فیلم‌های بخش بین‌الملل از روز هفدهم و ازسانس ساعت ۱۰:۳۰ صبح آغاز به کار کرده بود آن هم در شرایطی که این جدول در ساعات پایانی شب در کانال و سایت جشنواره منتشر شد.

 

 

* فیلم‌های ایرانی حاضر در بخش بین‌الملل عبارتند از: خانه ماهرخ، تابستان همان سال، ظاهر، دروغ‌های زیبا، صبح اعدام، درخت خاموش (مشترک با ترکیه). در بخش بازار هم فقط برخی فیلم‌های ایرانی متقاضی شده‌اند از جمله، نوروز، تابستان همان سال، ظاهر، نپتون، دست ناپیدا، شور عاشقی، آغوئش باز، ملکه آلیشون، دروغ‌های زیبا، آبی کم‌رنگ. 

 

 

*در بخش جنبی جشنواره، بجز فیلم‌های مستند و کوتاه یک جدول نمایش از فیلم‌های قدیمی هم چیده شده که در روزهای ابتدایی جشنواره یک بار منتشر شد اما توضیح خبری ویژه‌ای درباره آن داده نشده است. طبق پیگیری ایسنا تلاش دست‌اندرکاران جشنواره بر این بوده تا در هر روزی که جشنواره به نام یکی از هنرمندان فقید نامگذاری می‌شود یکی از فیلم‌های قدیمی آن‌ها که توسط فیلمخانه ملی ایران مرمت شده به نمایش گذاشته شود.

 

این فیلم‌ها هر روز ساعت ۱۸:۳۰ در سالن شماره ۲ برج میلاد نمایش داده می‌شوند که شامل «رقص در غبار»، «گل‌های داودی»، «کیمیا»، «ماه و خورشید» می‌شود.

 

* ششمین روز جشنواره به نام کیومرث پوراحمد بود که فروردین امسال از دنیا رفت.

 

* نمایش فیلم‌های جشنواره در شهرهای دیگر در حالی آغاز شده که صاحبان پنج فیلم اجازه نمایش آثار خود را در خارج از تهران ندادند. البته در این میان یک فیلم بخاطر برخی موارد اصلاحی و ملاحظات در جدول نمایش استانی قرار نگرفته است. این پنج فیلم شامل «نوروز»، «دو روز دیرتر»، «تمساح خونی»، «بی بدن» و «صبحانه با زرافه‌ها» می‌شوند.

 

* مارال بنی آدم، محمدرضا شریفی‌نیا، ملیکا شریفی‌نیا، آزیتا حاجیان، امین میری و آرمین رحیمیان از جمله بازیگران معروف حاضر در روز ششم جشنواره بودند.

 

* امین میری که در فیلم «نپتون» بازی کرده در نشست خبری فیلم از غلامرضا پودینه یاد کرد که روز گذشته بر اثر بیماری از دنیا رفت. او با بغض و چشمانی اشکبار از هنرمندی گفت که سابقه بازی در فیلم‌های مجید مجیدی و کمال تبریزی را داشته و از سال ۱۴۰۱ پس از سقوط از ماشینری سالن اصلی تئاتر شهر در حین کار در نمایشی به کارگردانی هادی مرزبان، کسی احوالش را نپرسید و او هم دق کرد. میری همچنین گفت، اگر غلامرضا پودینه چهره بود شاید وزیر هم برایش پیام تسلیت می‌داد.

 

 

* فیلم پروین به کارگردانی محمدرضا ورزی در ششمین روز جشنواره نمایش داده شد. پیرامون این فیلم از مدت‌ها قبل حاشیه‌هایی بخصوص درباره محل فیلمبرداری مطرح بود که در این زمینه کارگردان توضیح داد، خانه‌ای قجری و در شأن خانواده اعتصامی را برای فیلم استفاده کرده است. او در گفت‌وگویی که در سایت جشنواره منتشر شده، با تکذیب فیلمبرداری در کاخ سعدآباد گفته است:‌ «ما در کاخ فیلمبرداری نداشتیم بلکه در مجموعه‌ای از عمارت‌های قدیمی مربوط به دوره قاجار، کوچه باغ‌ها و باغ قدیمی فیلمبرداری کردیم. یکی از لوکیشن‌های ما نزدیک کوه بود و حتی در ورودی آن از سمت پادگان بود. ما در کاخ گلستان فیلمبرداری نداشتیم و پشت کاخ، خانه‌ای قدیمی بود که از آن استفاده کردیم. فقط صحنه دانش‌سرا را در یکی از تالارهای کاخ گلستان فیلمبرداری کردیم.»

 

* فیلم «پروین» با بازخوردهای متفاوتی در نوع روایت و قصه‌پردازی و کارگردانی همراه بود اما یکی از اتفاق‌های حاشیه‌های نشست خبری آن که تا ساعت حدود ۱:۲۰ بامداد ادامه داشت، حضور مدیر مجموعه فرهنکی و تاریخی سعدآباد (سید حسین علوی) به عنوان خواننده تیتراژ پایانی بود؛ این در حالی است که معمولا عوامل اصلی فیلم که در بخش جوایز جشنواره امکان کاندیدا شدن دارند، در نشست خبری مجوز حضور دارند.

 

* علاوه بر این‌ها ورزی در همان گفت‌وگوی منتشر شده در سایت جشنواره اعلام کرده است که برای حضور فیلم «پروین» در جشنواره‌های خارجی برنامه‌ریزی دارند و خود او ترجیح می‌دهد فیلمش در جشنواره ونیز باشد.

 

عکس: حمید وکیلی، سایت فارس نیوز


 تاريخ ارسال: 1402/11/18
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.