پرده سینما

هنرمندان بر ضرورت سر و سامان دادن به حریم «تئاتر شهر» تاكید كردند

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مجموعه «تئاتر شهر» با ساختمان مدورش همواره به عنوان نماد تئاتر ما شناخته شده است. اما این ساختمان زیبا با تمام جلوه‌اش این روزها در میان انبوهی از غرفه‌های گوناگون پنهان شده است، به گونه‌ای كه از دور دیگر جلوه پیشین را ندارد و كمتر به چشم می‌آید.

محمود عزیزی از نخستین هنرمندانی بود كه نسبت به وضعیت فعلی «تئاتر شهر» هشدار دارد. این هنرمند كه امسال به عنوان دبیر پانزدهمین جشنوارره تئاتر آئینی سنتی فعالیت می‌كند، در نشست خبری این جشنواره از وضعیت اطراف «تئاتر شهر» ابراز گله مندی كرد و گفت: خدا را شكر كه عید قربان در پیش نیست و گرنه در فضای باز «تئاتر شهر» گوسفند قربانی می‌كردند.

 

 دکتر محمود عزیزی: وضعیت فضای بیرونی «تئاتر شهر»، تعمدی است

 

عکس از عبدالواحد میرزازاده- ایسناعزیزی می‌گوید: به نظر می‌رسد وضعیت فضای بیرونی تئاترشهر تعمدی است، نمی‌تواندغیرعمدی باشد چون اصرار و استمرار بر آن نشان می‌دهد كه عمدی است. این كارگردان تئاتر كه این روزها نمایش ملاقات با موسیو را در تالار اصلی مجموعه «تئاتر شهر» به صحنه می‌برد، اضافه كرد: ایجاد این فضا قشنگ نیست. مساله این نیست كه تئاتر من اجرا می‌شود یا جشنواره بین‌المللی تئاتر آئینی سنتی در پیش است، مسأله اتفاق كلی است كه می افتد. كم مانده روی بنای «تئاتر شهر» كه مورد تائید میراث فرهنگی هم هست، یك پارچه بیندازند كه اصلا دیده نشود.

عزیزی با اشاره به وضعیت اطراف مجموعه تئاترشهر یادآور شد: ضلع غربی این مجموعه بسیار پرتردد است كه همین ترددها حتما به ساختمان لطمه می‌زند.از سوی دیگر ضلع شرقی و جنوبی آن هم به نوعی اشغال شده در حالی كه در تمام دنیا اطراف چنین مجموعه‌هایی ساخت و سازی صورت نمی‌گیرد. اما شهردار محترم ما گویا مدت‌ها است فرصت نكرده‌اند از این محوطه بگذرند. با شناختی كه از آقای قالیباف داریم،اگر از این جا رد می‌شدند حتما فكری به حالش می‌كردند.

كارگردان نمایش‌ تئاتر بی‌حیوان اضافه كرد: وضعیت فعلی مجموعه «تئاتر شهر» مانند بازار مكاره‌ای است كه در هر گوشه‌ای از آن غرفه‌ای برپا است. باعث افتخار ما است كه گروه‌های اجتماعی با كارهایی كه انجام می‌دهند موجب سربلندی جامعه می‌شوند اما هر چیزی جای خود را دارد، این مساله منحصر به افراد نیست بلكه مربوط به همه است، جریان كلی باید درست شود .

عزیزی در پایان صحبت اش تأكید كرد:‌ باید برای انجام دیگر كارهای فرهنگی و اجتماعی مكان‌های دیگری را در نظر بگیرند تا خانواده هنرمندان ناچار نشوند مساله را به گونه‌ای تعریف كنند كه توهین آمیز به نظر برسد، قصد ما توهین به اشخاص نیست بلكه مساله ما مساله فرهنگی است اینكه هر چیزی باید جای درست خود را داشته باشد.

 

 باستانی: «تئاتر شهر» اعتبار فرهنگ كشور ماست

 

عکس از عبدالواحد میرزازاده -ایسناحسن باستانی دیگر كارگردان تئاتر كه نمایش روز سرباز را در كارگاه نمایش «تئاتر شهر» به صحنه می‌برد، گفت: متأسفانه فضای بیرونی «تئاتر شهر» ظاهراً فضای رقابت با این مجموعه شده است. از ساعت خاصی به بعد بلندگوهایی قوی و عجیب روشن می‌شود كه تمام فضای پارک دانشجو را پر می‌كند، اگر گروهی آن زمان اجرا داشته باشند تمركزشان از بین می‌رود.

وی تصریح كرد:در هیچ جای دنیا چنین چیزی دیده نشده است. درست است كه در پارك دانشجو كار فرهنگی انجام می‌شود، ولی چرا این كار فرهنگی با یك مجموعه فرهنگی دیگر تداخل می‌كند؟! «تئاتر شهر» اعتبار فرهنگ كشور ما است اما در مركز تئاتر ایران هیچ نشانی از پلاكارد،‌ بیلبورد یا بنرهای مربوط به نمایش‌های «تئاتر شهر» دیده نمی‌شود.آنچه دیده می‌شود چادرهای بسیار بزرگ با نورهای بسیار شدید است تا جایی كه احساس می‌شود قرار است در این مجموعه اتفاق خیابانی ‌آن هم از نوع بازارچه‌های خیابانی رخ بدهد.

این هنرمند تئاتر متذكر شد: اینها بازارچه است، حتی فروش هم دارند. نمی‌دانم این مجوزها از كجا صادر می‌شود اگر از سوی وزارت ارشاد است چرا توجهی نمی‌كنند كه با صدور این مجوزها تئاترشهر در چه وضعیتی قرار می‌گیرد، اگر این مجوزها از سوی دیگر ارگان‌ها صادر می‌شود چرا وزارت ارشاد مداخله نمی‌كند؟! ما باید تكلیفمان را بدانیم اگر اینها می خواهند در «تئاتر شهر» فعالیت كنند، پس تكلیف بچه‌های تئاتری چه می‌شود؟!

حسن باستانی با اشاره به تاثیر وضعیت بیرونی «تئاتر شهر» بر جذب مخاطبان این مجموعه اضافه كرد: مردم چنین فضای شلوغی را دوست ندارند، جای درهم و برهمی شده كه پر از همهمه است. این فضا تماشاگر تئاتر را پس می‌زند.خود من هر روز كه از این فضا می‌گذرم حالم بد می‌شود و اعصابم بهم می‌ریزد.در این وضعیت مدیریت‌های كلان فرهنگی یا دقت ندارند یا حساسیت ندارند، توجه نمی‌كنند تئاتر یك مقوله فرهنگ ساز است و با این وضعیت هر دو نهادی كه می‌خواهند كار فرهنگی انجام دهند، موفق نخواهند بود.

این كارگردان تئاتر به اعتراض پیاپی هنرمندان تئاتر نسبت به این وضعیت اشاره كرد و افزود:‌ امیدوارم گوش مدیران كشور به این مساله باز شود. كمی به دوربرشان نگاه كنند مدیریت این نیست كه دورادور پشت میز بنشینند و حكم بدهند پس نظارت چه می‌شود؟!

باستانی با یادآوری تلاش تئاتری‌ها برای پیش‌گیری از ساخت شدن ایستگاه متروی كنار تئاترشهر، متذكر شد: تئاتری‌ها آن همه جنگیدند كه این ایستگاه مترو محل دیگری ساخته بشود كه نشد، هر بار كه این مترو می‌گذرد صدای وحشتناكی می‌پیچد. متاسفانه اعتراض ما بی نتیجه ماند و آقایان هر كاری كه دوست داشتند انجام دادند. وی خاطرنشان كرد:وضعیت بیرونی «تئاتر شهر» هم مزید بر علت شده، محوطه بیرون به پاتوق چادرهای مختلف تبدیل شده شاید اساسا می‌خواهند تئاتر فید شود، اگر چنین قصدی دارند صراحتا اعلام كنند تا تكلیف همه روشن شود.

این هنرمند تئاتر در پایان اضافه كرد:‌ حتما مدیر «تئاتر شهر» هم برای حل این مشكل پیگیری بسیاری انجام داده اما بی‌نتیجه مانده است.

 

ایرج راد:باید آشفتگی‌ها و نابسامانی‌ها اطراف «تئاتر شهر» سروسامان پیدا كند

 

عکس از عبدالواحد میرزازاده -ایسنااما ایرج راد مدیر عامل «خانه تئاتر» هم در این باره توضیح داد:هر روز كه از كنار «تئاتر شهر» رد می‌شویم، متأسفیم كه فضای اطراف آن فرهنگی هنری نیست، چه به لحاظ شكل ظاهری و چه از نظر فضای اطراف آن كه همواره برنامه‌های خاصی در آن اجرا می‌شود.

وی تصریح كرد:باید آشفتگی و نابسامانی فضای روبروی تئاترشهر سر و سامان پیدا كند و امكاناتی فراهم شود تا مراجعه‌كنندگان به تئاترشهر این حس و حال را داشته باشند كه در فضایی هنری قرار دارند. امیدوارم مدیر این مجموعه و اداره كل هنرهای نمایشی در این زمینه اقدام موثری انجام دهند.

مدیر عامل «خانه تئاتر» متذكر شد: سر و سامان دادن به وضعیت فعلی تئاترشهر باید از سوی این مجموعه یا معاونت هنری انجام شود.امیدواریم این سامان‌بخشی تحت نظارت مدیر «تئاتر شهر» انجام شود.

 

 

در همین رابطه ببینید

عکس های عبدالواحد میرزازاده از وضعیت تئاتر شهر

 

 

منبع: ایسنا

 

 


 تاريخ ارسال: 1390/4/20
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>جلال:

بزنین خرابش کنید خیال خودمون و خودتون رو راحت کنید.

0+0-

دوشنبه 20 تير 1390




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.