پرده سینما

اختصاص بودجه برای تولید آثار فرهنگی بسیار بهتر از برگزاری جشنواره ها است؛ گفتگو با علیرضا جعفری مرام

پرده سینما









اجرای نمایش کودک فلفل نبین چه ریزه به کارگردانی علیرضا جعفری مرام در سالن گوشه فرهنگسرای نیاوران بهانه ای شد تا با کارگردان این اثر در یکی از روزهای سرد آذر ماه به گفتگو بنشینیم. علیرضا جعفری مرام در این گفتگو به گونه ای درد دل های خود را نسبت به مهجور واقع شدن تئاتر کودک با اعضای هیئت تحریریه سایت پرده سینما در میان گذاشت. 

- آقای جعفری مرام قبل از رسیدن به نمایش فلفل نبین چه ریزه که بهانه اصلی ما برای این مصاحبه است می خواستیم کمی در مورد سوابق خودتان توضیح دهید.

گفتگو با علیرضا جعفری مرام  - رشته اصلی من کارگردانی سینما است و تا مقطع کارشناسی هم در این رشته تحصیل کردم، از سال 82 با نمایش کودک لولوخورخوره ها در فرهنگسرای نیاوران شروع به کار کودک کردم و تا کنون پنج کار کودک انجام داه ام، طی این مدت اغلب بچه های گروه ما ثابت بودند و در طی کارها تعدادی از آن ها فرق کرده اند و ما طی این سال ها در سالن های دیگر تهران هم اجرا داشتیم.

- چرا گرایش شما از سینما به تئاتر، آن هم به تئاتر کودک تغییر پیدا کرد؟

  - من در زمان تحصیل سینما هم گرایش به سمت انیمیشن و کار برای کودکان داشتم. اما انگیزه اصلی ورود من به سمت نمایش کودک علاقه ای است که بچه ها نسبت به کار کودک نشان می دهند این علاقه شان یک شادابی در آدم ایجاد می کند و این همراهی بچه ها عشق آدم را به کارش چند برابر می کند. ارتباط برقرار کردن بچه ها برای من خیلی جالب است و حس می کنم هرچقدر بخواهم از این کار دوری کنم نمی شود. و من ظاهراً باید بیشتر این کار را ادامه دهم و امیدواریم هرچه جلوتر می روم بهتر باشد و بتوانم ارتباط بهتری با بچه ها برقرار کنم.

- اما تئاتر طی این این سال ها بسیار مهجور واقع شده به ویژه تئاتر کودک که توجه ویژه ای به آن نمی شود، شما هزینه های خود را چگونه تأمین می کنید؟

  - متأسفانه اتفاق بدی که در کشور ما در زمینه تئاتر مخصوصا تئاتر کودک و نوجوان می افتد عدم تخصیص بودجه مناسب است و اغلب گروه ها معمولاً با بودجه شخصی کار می کنند و از آن جا که بازگشت مالی خیلی برآورد دقیقی ندارد نمی توانند روی کارشان هزینه کنند و همانطور که می دانید هرچقدر بیشتر هزینه کنید می شود کار پخته شده تر، گرافیکی تر انجام دهید و از رنگ و متریال های بهتر استفاده کنید تا بچه ها ارتباط بیشتر با صحنه و کار شما برقرار کنند و این کار مستلزم این است که هزینه و بودجه ای برای انجام آن باشد. در سال های اخیر گروه هایی که کار می کنند سعی می کنند در حداقل ها کارشان را انجام دهند. ما در تهران فقط یک سالن اختصاصی هنر را داریم که برای کودکان نمایش اجرا می کند و بودجه دولتی هم فقط به آن سالن تعلق می گیرد. استان تهران خیلی بزرگ است و این پتانسیل را دارد که در هر نقطه از شهر سالن ها را برای کودکان پر کند. اما با این ترافیک مردم مجبور هستند از نقاط مختلف تهران به سمت تالار هنر هجوم ببرند و مسئولین باید برای آن فکر کنند.

نمایی از نمایش فلفل نبین چه ریزهسالن ها باید همه جای شهر باشد در این نقطه تهران یک سالن برای کودک است که سالن خوبی است اما این سالن ها بودجه ندارند و با درصد فروش بلیت و یا کمک هزینه های بسیار ناچیز کار می کنند که کلاً صرفی برای گروه های نمایش کودک ندارد من کارگردان مرتب باید فکر کنم که چه مقدار می خواهم برای کارم هزینه کنم تا بدانم آخرش برای من ضرر دارد یا سود و این نفع مالی به من اجازه نمی دهد مرتب کار داشته باشم و کارم را بهتر کنم و باید کارم را در یک سطحی نگهدارم به خاطر اینکه هزینه ها به من اجازه کار قوی تر نمی دهد من هم خیلی دوست دارم اپرای رستم و سهراب را با آن هم بودجه و عروسک اجرا کنم اما نمی توانم آن را اجرا کنم چون نمی توانم آن سالن را به راحتی برای اجرا در اختیار بگیرم. من اگر الان صحبت کنم برای آن سالن برای دو سال بعد به من وقت می دهند و در زمینه کودک هم بدتر است. پایه گذار تئاتر و فرهنگ این مملکت همین کودکان پنج ساله هستند که الآن این کارها را می بینند و با این رشته فرهنگ ساز آشنا می شوند اما نمی تواند کار خوب ببیند و همین است که خیلی ها در سن بیست سالگی برای اولین بار وارد سالن تئاتر می شوند و این در حالی است که الآن در دنیا رشته های درسی را همراه با نمایش اجرا می کنند چون خیلی سریع تر به سمت گیرایی بچه ها می رود. این درست اثر انگشتی است که نویسنده و کارگردان روی ذهن کودک می گذارند و هرچقدر این اثرات بهتر باشد آینده سازی کشور درست می شود. این بخش مهمی است اما فراموش شده اگر الآن با بچه ها درست برخورد شود و نمایش های آموزنده ایجاد شود تا آن ها ارتباط برقرار کنند آینده سازی می شود. این نکته مهمی است که متأسفانه مسئولین به آن توجهی نمی کنند. مشکل ما تنها در مرکز هنرهای نمایشی نیست و  ما در شهرداری مشکل بزرگ تر داریم که طی این سال ها سالن های متعدد ساخته اند و برای سالن ها هزینه کردند اما این سالن ها برای کار نمایش به درد نمی خورند و تنها برای همایش ساختند و پولی را هزینه کرده اند تا چیزی را به عنوان سالن بسازند و بازتاب فرهنگی برایشان مهم نیست.

- استقبال از نمایش فلفل نبین چه ریزه تا امروز چطور بوده؟

نمایی از نمایش فلفل نبین چه ریزه  - استقبال در آخر هفته ها بهتر است و البته مسائلی باعث می شود که استقبال از نمایش کم شود که از جمله برف و سرما و آلودگی هوا و ترافیک است که بسیار روی کار ما اثر گذار است و البته در این میان بحث تبلیغات هم مهم است که باز به مسئله بودجه و غیره مربوط می شود و خبررسانی از طرق مختلف انجام می شود برای تبلیغات اصولاً چاپ بنر و پوستر و پخش تراکت بهتر است و گروه هایی که نمی توانند این بخش را پوشش دهند اصولاً در گیشه ضعیف تر عمل می کنند. البته باید بگویم که برای کار ما این قبیل مسائل بد نبوده است.

- شما با هزینه شخصی تبلیغات نمایشتان را انجام داده اید؟

  - خیر. کمک هزینه بسیار کوچکی از طرف فرهنگسرا شده است.

- چطور به نمایش فلفل نبین چه ریزه رسیدید؟

  - من قبلاً این متن را آماده داشتم که البته یک داستان قدیمی فرنگی بود که من آن را  آداپته و ایرانیزه کردم و به آن موزیک و پیام های جدید گنجاندم و به این متن فعلی رسیدم کلیت ماجرای این نمایش استفاده درست از فکر است که پندی است که این نمایش به مخاطب خود می دهد.  

-اجرای این نمایش تا چه زمانی در فرهنگسرای نیاوران ادامه دارد؟

  - ما تا دوازدهم دی ماه سال جاری در اینجا به اجراهای خود ادامه می دهیم و بعد از آن هم طبق صحبت هایی که داشته ایم اجرای نمایش در سالن های دیگر ادامه پیدا خواهد کرد.

-شما صحبت پایانی ندارید؟

  - یک سری مطالبی است که نهایتاً به مسئولین برمی  گردد که اگر مسئولین دقت نظر داشته باشند باید بودجه ها را به کارهای فرهنگی اختصاص دهند، دادن بودجه برای تولید کارهای فرهنگی بسیار بهتر است تا ما جشنواره ای برگزار کنیم که هیچ بازده ای ندارد و خروجی قابل قبولی از آن بیرون نمی اید و از مجموع جشنواره های ریز و درشتی که سالانه در کشور برگزار می شود نهایتاً سه کار خوب بیرون می آید که اصلًا معلوم نیست ما باید آن ها را کجا ببینیم.

 


 تاريخ ارسال: 1391/10/3
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.