پرده سینما

انتقاد شدید نماینده ساری از تمسخر گویش مازندرانی در سریال «پایتخت»

پرده سینما









نماینده ساری در مجلس با انتقاد شدید از آنچه تمسخر گویش مازندرانی در سریال پایتخت می‌نامید، گفت: سریال‌هایی نظیر پایتخت به تفریح سبک رسانه ملی تبدیل شده است.

 

نمایی از سریال پایتختبه گزارش فارس، محمد دامادی نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (یکشنبه) خانه ملت در تذکری آئین‌نامه‌ای نسبت به پخش سریال پایتخت از رسانه ملی به شدت انتقاد کرد.

وی گفت: جامعه‌ای که تنها یک رسانه دارد آن هم رسانه ملی، در دو سال گذشته اتفاقاتی را تجربه کرده که به شدت تاسف و تاثربرانگیز بوده است.این اقدامات یعنی تمسخر لهجه مازندرانی‌ها در قالب برنامه‌ها و سریال‌هایی نظیر پایتخت به تفریح سبک رسانه ملی تبدیل شده است، آنهم در شرایطی که مازندران در این سال‌ها قربانی تصمیمات پایتخت نشینانی بوده که زمین‌شان را با ثروت آنچنانی غصب کرده‌اند و زحمات‌شان را به باد فنا داده‌اند، کسانی که باعث و بانی پایتخت‌اند، چه می‌دانند کار کردن در هوای شرجی و گرم مازندران آن هم در شالیزارها، چقدر طاقت‌فرساست. چون زیر کولرهایشان در ویلاهایشان نشسته‌اند و فیلمنامه تنظیم می‌کنند.دیروز آذربایجانی‌ها، امروز مازندرانی‌ها، فردا نوبت کدام قوم ایرانی است؟! یک روز برنج وارد کردند و یک روز زمین ما را در مازندران غصب کردند و ویلاسازی کردند، یک روز جنگل را نابود کردند و حالا هم رویه تمسخر پیش گرفته‌اند.»

نماینده مردم ساری در مجلس در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد:کاری که این رسانه انجام داده است، علی رغم همه تذکرات، این کار را حتی استعمارگران اروپایی در کشورهای آفریقایی وقتی مشغول غارت آنها بودند، انجام ندادند این همان گویشی است که مورد تمسخر قرار گرفته، همان گویش و آئینی است که اسطوره‌هایی همچون سیدمجتبی علمدار، بصیر و طوسی‌ها را پرورش داده است و فراموش نشدگانی از جنس اسطوره‌ها و دلاورانی چون لشکر 25 کربلای مازندران را پرورش داده است که در ولایتمداری نمره یک آورده‌اند و حماسه خلق کرده‌اند.

دامادی در خاتمه گفت: به جای ساختن فیلمنامه‌های اینچنینی، از کارگران زحمت‌کش فولاد بگوییم که حقوق شب عید خود را دریافت نکرده‌اند و فریاد من مازندرانی و این کارگران به جایی نرسید.


 تاريخ ارسال: 1392/1/18
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>یک مازندرانی:

متاسفم برای مردمی که نمایندشون ایشونه؛یعنی واقعا چقدر آدم باید سطحی نگر باشه که برای انتقاد از یک سریال بیاد بگه نمیدونم اونجا کارگرا پولشونو نگرفتنو مشکلات دیگه دارنو...چطور تلویزیون حق داره لهجه اصفهانی و آذری و لری و... رو نشون بده ولی حق نداره مازندرانی نشون بده؟اگه لهجتون شیرینه چرا عصبانی شدی اگه زشته چرا انکار می کنی؟وجود شهدایی که اسم برده چه ربطی به لهجشون داره؟این صدا و سیما و آقای ضرغامی خیلی مظلومن که هر کسی به خودش اجازه میده هرچی از دهنش در میاد بگه راجعبشون؛یارو از ساز و کار صدا و سیما هیچی نمیدونه بیخود نظر میده؛ به نظر من یه عده هستن فقط میخوان یه چیزی برا گفتن داشته باشن که یه سری عوام هم براشون دست بزنن.

0+0-

پنجشنبه 12 ارديبهž




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.