پرده سینما

تغییرات در روند اجرایی سی و دومین جشنواره تئاتر فجر اعلام شد

پرده سینما









دبیر سی و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با اشاره به انتشار فراخوان این دوره در اوایل اردیبهشت‌ماه گفت: کمک‌هزینه گروه‌های نمایشی افزایش پیدا کرده است و به احتمال زیاد بخش تئاتر ایران دارای دو بخش رقابتی خواهد بود.

 

سی و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجراسماعیل عالی‌زاد دبیر سی و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر درباره وضعیت تدوین و انتشار فراخوان این دوره از جشنواره به مهر گفت: پیش‌نویس فراخوان این دوره از جشنواره آماده شده و ما در انتظار تأیید معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هستیم. بعد از تأیید معاون هنری فراخوان جشنواره را در اوایل اردیبهشت‌ماه منتشر می‌کنیم تا در اختیار همه هنرمندان و گروه‌های تئاتری قرار گیرد.

وی درباره تغییرات ایجاد شده در فراخوان دوره سی و دوم نسبت به دوره‌های گذشته جشنواره تئاتر فجر یادآور شد: همیشه صاحب‌نظران و کارشناسان تئاتر به دنبال برقراری نسبتی بین اجرای عمومی آثار و اجرای در جشنواره تئاتر فجر بودند. در فراخوان این دوره از جشنواره نگاه کارشناسانه‌ای برای بخش مرور تئاتر ایران لحاظ شده است. به جرأت می‌توان گفت که نزدیک به 60 درصد جشنواره سی و دوم تئاتر فجر را آثار مرور تئاتر ایران شکل خواهند داد.

دبیر جشنواره سی و دوم تئاتر فجر ادامه داد: در بخش  مسابقه دوره‌های گذشته جشنواره تئاتر فجر آثاری جوایز را کسب می‌کردند که پیش از جشنواره اجرای عمومی داشته و به پختگی و کیفیت لازم رسیده بودند. البته همین موضوع همواره باعث بروز گلایه‌هایی از سوی هنرمندانی که با تولیدات جدید در جشنواره تئاتر فجر شرکت کرده بودند، شده بود.

عالی‌زاد با اشاره به احتمال وجود دو بخش رقابت آثار مرور تئاتر ایران و بخش رقابت آثار تازه تولید تئاتر ایران در سی و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر درباره چگونگی رسیدن به ضرورت چنین تغییری در فراخوان توضیح داد: آسیب‌شناسی و نظرسنجی صورت گرفته درباره این تغییر از زمان صدور حکم دبیری برای بنده نبوده و این آسیب شناسی طی سال‌های گذشته و طی نظراتی که هنرمندان تئاتر در محافل رسمی و غیر رسمی ارائه می‌دادند، انجام شده است.

وی درباره این موضوع که پیش از این نیز در جشنواره‌های تئاتر فجر آثار اجرا شده در بخش مسابقه بین‌الملل و آثار تازه تولید در بخش مسابقه تئاتر ایران رقابت می‌کردند، تأکید کرد: در این دوره اینگونه نیست که لزوما آثاری که پیش از جشنواره اجرای عمومی داشته باشند در مسابقه بین‌الملل حضور پیدا کنند. کاری که تولید جدید است و شاخصه‌های لازم برای بخش بین‌الملل را داشته باشد و بتواند نماینده‌ای برای هویت ایرانی و تئاتر ایران باشد قادر خواهد بود در بخش مسابقه بین‌الملل هم حضور پیدا کند. اما تغییر مدنظر ما که احتمال دارد در فراخوان جشنواره سی و دوم تئاتر فجر لحاظ شود در بخش تئاتر ایران است یعنی در بخش مسابقه تئاتر ایران آثار بخش مرور تئاتر با هم و آثار تازه تولید شده نیز با هم رقابت خواهند کرد.

دبیر سی و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر درباره وضعیت بازار تئاتر در این دوره از جشنواره گفت: بازار تئاتر ایران در جشنواره تئاتر فجر اقدام خوبی بود که فکر می‌کنم خیلی از اهالی تئاتر نگاه مثبتی به آن دارند. به امید خدا امسال شاهد برگزاری چهارمین بازار تئاتر ایران در جشنواره تئاتر فجر خواهیم بود. البته توضیحات لازم درباره بازار تئاتر جدا از فراخوانی که در اردیبهشت‌ماه منتشر می‌شود ارائه خواهد شد.

عالی‌زاد درباره برنامه‌ریزی‌های لازم برای بخش بین‌الملل این دوره از جشنواره و نحوه انتخاب آثار خارجی افزود: کارها در این زمینه نیز در دست انجام است و نظر صاحبنظران این عرصه مورد استفاده قرار می‌گیرد تا شیوه کار، نحوه مواجهه با هنرمندان و گروه‌های و تعامل و انتخاب آن‌ها و همچنین برآوردهای لازم نیز مشخص شوند. توضیحات لازم درباره بخش بین‌الملل نیز جدا از فراخوان جشنواره ارائه خواهد شد. وقتی جشنواره ما بین‌المللی شده است نمی‌توان به این مقوله بی تفاوت بود.

دبیر جشنواره تئاتر فجر درباره وضعیت بودجه این دوره از جشنواره نسبت به دوره گذشته تأکید کرد: در این دوره از جشنواره تئاتر فجر مبلغ کمک هزینه‌هایی که به گروه‌های تئاتری پرداخت خواهد شد ارتقا پیدا کرده است اما وضعیت بودجه کلی جشنواره نیاز به تدوین آیین‌نامه برآورد ریالی کل جشنواره دارد که به زودی انجام خواهد شد.


 تاريخ ارسال: 1392/1/28
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.