پرده سینما

كيارستمی كارگردانی اپرای شمس تبريزی را انجام مي دهد

پرده سینما






 

 

 

حجت الله ایوبی در گفت گو با ایرنا اظهار داشت: اپرای دیدار شمس تبریزی و مولانا که کار نگارش قطعات آن را نیز لوریس چکناواریان انجام داده است، به زودی با طرحی از عباس کیارستمی ساخته می شود.

وی با بیان اینکه پیش از این قطعه ای (پارتیتور) از آن رونمایی و نزد رییس جمهوری اجرا شده بود، افزود:این کار که به سفارش بنیاد شمس تبریزی تولید می شود، در حال حاضر در مرحله ساخت قطعات است.

ایوبی درباره این اپرا گفت: دیدار مولانا و شمس یکی از اسرارآمیزترین صحنه ها در طول تاریخ فرهنگ شرق و عرفان است و این اپرا تلاش می کند ،لحظات این دیدار را به کمک موسیقی و اجرا به تصویر بکشد.

رییس سابق موسسه فرهنگی اکو با بیان اینکه بخش نخست این اپرا به جست‌ وجوی مولانا توسط شمس اختصاص دارد، افزود: بخش دوم اثر شور مولانا در هنگام دیدار با شمس و بخش سوم به یگانگی مولانا با شمس می‌پردازد.

اجرای این کار بزرگ و حساس، نیازمند گروه ارکستر بزرگ و توانا در زمینه اجرای قطعات اپرایی است که چون در کشور فراهم نبود، از نوازندگان خارجی برای اجرای این اپرا استفاده خواهد شد.

وی درباره زمان اتمام ساخت قطعات این کار گفت: نوشتن و اجرای این قطعات کار بسیار دشواری است که نیاز به زمان بیشتری برای تمرین دارد.

ایوبی عنوان کرد: این اپرا قابلیت این را دارد که در کشورهای دیگر دنیا نیز نمایش داده شود و مردم جوامع دیگر با فرهنگ و هنر ایران آشنا شوند.

به گفته رییس بنیاد شمس تبریزی،در حال حاضر کیارستمی این کار در حال تهیه طرح نهایی این اپراست که به محض نهایی شدن، اقدامات برای اجرای آن آغاز می شود.

وی دربخش دیگری از سخنانش به ساخت مقبره شمس تبریزی در شهر خوی اشاره کرد و گفت: بعد از صحبت هایی که درخصوص ساخت مقبره یادمان شمس تبریزی در جلسه هیات دولت صورت گرفت و همچنین همکاری رییس دفتر رییس جمهور،جناب رییس جمهور با اختصاص بودجه ای در ردیف هزینه های اختصاصی سازمان میراث فرهنگی موافقت کرد.

ایوبی بودجه در نظر گرفته شده برای ساخت این مقبره را ۵ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: باید بررسی شود که از این رقم چه میزان دربودجه سال ۹۲ لحاظ شده و چگونه در اختیار بنیاد قرار می گیرد.

مدیر سابق موسسه فرهنگی اکو خاطرنشان کرد: طرح نهایی این یادمان در کمیته ای که به این منظور تشکیل شده ،در حال بررسی است تا اثری تلفیقی از چند طرح معماری ،در قالب یک کار مناسب و درخور فرهنگ مردم ایران برای تولید انتخاب شوند.

ایوبی همچنین درباره بودجه ساخت این اثر گفت: نگرانی های چندانی در زمینه تامین منابع مالی ساخت این مقبره یادبود نداریم، چرا که داوطلبان بسیاری هستند که حاضرند برای عرصه فرهنگ و بزرگان این سرزمین هزینه کنند. ضمن اینکه فراخوان استاد «محمدعلی موحد» پژوهشگر برجسته برای کمک مالی مردم ایران نیز در همکاری اقشار مردم مفید خواهد بود.

رییس بنیاد شمس تبریزی اظهار امیدواری کرد که ساخت این مقبره و جایگزینی آن با اثر متروک و مهجور پیشین ،اثری در خور و شایسته ایرانیان باشد و بتواند ضمن تبدیل شهر خوی به مرکز گردشگری،زمینه معرفی مفاخر و ادبای ایران به سایرکشورها را فراهم کند.


 تاريخ ارسال: 1392/3/26
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.