پرده سینما

آخرین بازمانده تئاتر روحوضی دیگر توان ندارد

پرده سینما

  

 

 

 

 

 

 

 

 

سعدی افشارسعدی افشار از آخرین بازماندگان تئاتر روحوضی در سن هفتاد و شش سالگی می‌گوید: تنها نمی‌توانم روی صحنه بروم ضمن آن كه سال‌هاست كه بدنم كشش بازی را ندارد، سیاه شدن از تحرك و نیروی جوانی می‌خواهد كه در من نیست.

 

به گزارش فارس، سعدی افشار بازیگر نمایش‌های سیاه بازی و یا تخت‌حوضی می‌گوید: «دیگه نه از اون خونه‌های قدیمی حیاط دار خبری هست و نه از حوض، همه آپارتمان‌نشین شده‌اند و كار ما هم خود به خود از دست رفت، مردم هم دیگه حال و هوای قدیم را ندارند.»

این‌ها درد دل‌های سعدی افشار از آخرین بازماندگان تئاتر روحوضی در سن هفتاد و شش سالگی است. می‌پرسد: فیلم‌های قدیمی سیاه‌بازی‌هایش را دیده‌ام؟ و بعد با افسوس می‌گوید: همه آدم‌هایی كه با او هم‌بازی بوده‌اند، فوت كرده‌اند كسی دیگر از آن جمع زنده نیست. او كه این روزها را در تنهایی و بیماری می‌گذراند می‌گوید: سال‌هاست كه بدنم كشش بازی را ندارد، سیاه شدن تحرك و نیروی جوانی می‌خواهد كه در من نیست.

سفرهای چند سال پیش به اروپا را یادش می‌آورم و او بعد از مكثی تأیید می‌كند و می‌گوید: به سختی كار كردم. آن هم به حساب این كه قرار است سنت‌های كشورم را به نمایش بگذارم، حساب آبرو بود و می‌خواستم رو سفید برگردم ولی بعد از آن دیگر قبول نكردم، توانش را هم ندارم. دلش نمی‌آید نقدی به نمایش‌های جدید داشته باشد، می‌گوید: زحمت می‌كشند اما انگار اصالت قدیم را ندارند.

بسیاری می‌خواستند از او بیاموزند ولی دیگر توانی برای یاد دادن ندارد، می‌گوید: جوان‌ترها و دانشجویان می‌آیند و سئوال‌های‌شان را می‌پرسند و من هم در حد توانم پاسخ می‌دهم. این‌ها كه ارث پدرم نیست كه دریغ كنم ولی توان تربیت شاگرد را ندارم.

او بازنشسته است و خانه‌نشین. با وجود تأكیدش بر ناتوانی هنوز هم دلش می‌خواهد سیاه باشد و روی صحنه. این را از جمله آخری كه گفت می‌گویم: «برای سیاه بازی حداقل 4- 5 نفر لازم است اصلش كه باید 15 نفر باشیم. من كه تنها نمی‌تونم برم رو صحنه. باید بده، بستون داشته باشیم. نمی‌تونم برم رو صحنه تك نفری جوك بگم یا شعر بخونم. كار من فرق می‌كنه. الان كه اصلا توانش رو هم ندارم. نفسم بالا نمی‌یاد ...»

 

 


 تاريخ ارسال: 1389/4/26
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>niki.m:

hichkas mesle in honarmandan ghadimi nemishe ama heif ke kasi be fekreshon nist

0+0-

جمعه 3 دي 1389



>>>بانو:

الهی زنده باشید و سلامت آقای افشار .شما افتخار هنر ایران زمینی . امیدوارم بتوانید باز هم هنرنمایی کنید...

0+0-

يكشنبه 27 تير 1389




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.