پرده سینما

۲۰ فیلمی که در گیشه افتضاح بالا آوردند!

پرده سینما









 

 

 

فیلم سن اندریاس، داستان یکی از بدترین فجایع طبیعی را بازگو می‌کند، اما خود فیلم نه‌تنها فروشی فاجعه‌آمیز نداشت بلکه از 29 می که روی پرده رفت تا 11 ژوئن حدود8/296 میلیون دلار در دنیا به دست آورد اما قطعاً نخستین قربانی بزرگ تابستان امسال فیلم تومارولند است. پیام خوش‌بینانه فیلم براد برد که جرج کلونی نقش اصلی آن را بازی می‌کند، با سلیقه تماشاگران همخوانی نداشته است. به همین بهانه سایت whatculture تاریخ هالیوود را مرور و 20 فیلم پرهزینه اکران تابستان با کمترین فروش را مرور کرده است.

 

 

۱-رنجر تنها (The Lone Ranger)

 

رنجر تنهامحصول والت دیزنی پیکچرز

هزینه تولید: 250 میلیون دلار (هزینه بازاریابی: بیش از 150 میلیون دلار)

فروش جهانی: 5/260 میلیون دلار

 زیان مالی: بیش از 160 میلیون دلار

رنجر تنها ساخته گور وربینسکی محصول 2013 از همه لحاظ یک شکست غیرقابل‌پیش‌بینی بود. وربینسکی، جانی دپ بازیگر و جری بروکهایمر تهیه‌کننده همان گروه موفق سازنده فیلم‌های دزدان دریایی کارائیب بودند. به ‌هر حال تصمیم آن‌ها برای تبدیل کردن یک شوی رادیویی سال‌های 1930 و مجموعه تلویزیونی سال‌های 1950 به فیلمی پرهزینه به بار ننشست. دیزنی پس‌ از این فاجعه بیانیه‌ای منتشر و زیان مالی خود را 160 تا 190 میلیون دلار اعلام کرد.

 

۲- جان کارتر (John Carter)

 

محصول والت‌دیزنی‌پیکچرز

هزینه تولید: بیش از 250 میلیون دلار (هزینه بازاریابی: بیش از 100 میلیون دلار)

 فروش جهانی: 1/284میلیون دلار

 زیان مالی: بیش از 140 میلیون دلار

کتاب‌های اوایل قرن بیستمی ادگار رایس باروز داستان بسیاری از فیلم‌ها و الهام‌بخش بسیاری از ماجراجویی‌های علمی تخیلی طی سال‌ها بوده است. اما زمانی که جان کارتر اکران شد، فروشش به‌اندازه‌ا‌ی نبود که هزینه بازاریابی و بودجه بسیار بالای فیلم را جبران کند.

 

۳- کابوی‌ها و بیگانه‌ها (Cowboys & Aliens)

 

محصول یونیورسال‌پیکچرز و پارامونت‌پیکچرز

هزینه تولید: 163 میلیون دلار (هزینه بازاریابی: 150 میلیون دلار)

فروش جهانی: 8/174 میلیون دلار

زیان مالی: بیش از 120 میلیون دلار

این اقتباس جان فاورو از کتاب‌های مصور دچار مشکلات غیرمنتظره‌ای شد. کابوی‌ها و بیگانه‌ها روی کاغذ همه عوامل موفقیت را داشت: نام‌های بزرگ هریسون فورد و دانیل کریگ؛ کارگردانی که موقعیت تثبیت‌شده‌ای در ساختن فیلم‌های پرفروش داشت، هزینه‌ای قابل‌توجه و یک مضمون داستانی جالب. متاسفانه این عناصر به تجربه‌ای فراموش‌شدنی تبدیل شدند که نتوانست با مخاطبانش ارتباط برقرار کند.

 

۴- آر. آی. ‌پی. دی (R. I. P. D. )

 

محصول یونیورسال‌پیکچرز

هزینه تولید: 130 میلیون دلار (هزینه بازاریابی: نامشخص)

فروش جهانی: 3/ 78 میلیون دلار

 زیان مالی: 90 تا 114 میلیون دلار

رایان رینولدز با این فیلم یک شکست تجاری دیگر را تجربه کرد. این کمدی محصول سال 2013 یک مردان سیاه‌پوش فراطبیعی بود! رایان رینولدز در یک هفته دو فیلم شکست‌خورده داشت. دیگری انیمیشن توربو بود که صداپیشه آن بود.

 

۵- ماجراهای پلوتو نش (The Adventures Of Pluto Nash)

 

محصول برادران وارنر

 هزینه تولید: 100 میلیون دلار (هزینه بازاریابی: 20 میلیون دلار)

فروش جهانی: 1/7 میلیون دلار

 زیان مالی:9 /112 میلیون دلار

ماجراهای پلوتو نش که فقط نام اش کمدی است، بدون مقایسه با تعداد تماشاگرانش و فیلم‌های شکست‌خورده تابستانی، خود یک فاجعه بود. فیلم پیش از آن‌ که دو سال پس از تولیدش نمایش داده شود، کلی جنجال به پا کرده بود. در وب‌سایت راتن تومیتوز تنها 5 درصد امتیاز گرفت و فروش جهانی‌اش حدود 1/7 میلیون دلاری بود؛ یک فاجعه تمام‌عیار در جدول فروش.

 

۶- مسابقه سرعت (Speed Racer)

 

مسابقه سرعتمحصول برادران وارنر

هزینه تولید: 120 میلیون دلار (هزینه بازاریابی: 80 میلیون دلار)

 فروش جهانی: 9/93 میلیون دلار

زیان مالی:1/106 میلیون دلار

هزینه کلی مسابقه سرعت به کارگردانی لانا و اندی واچوفسکی هنوز محل بحث است. مجله تایم گزارش داد که هزینه نزدیک 200 میلیون دلار بوده است. فیلم راننده سرعت بدون توجه به هزینه‌های بازاریابی و غیره حدود 100 میلیون دلار ضرر مالی وارد کرد. با این توصیف، برادران وارنر چگونه به واچوفسکی‌ها، فیلمسازان بااستعدادی که به یک اندازه فیلم‌های موفق و فاجعه‌آمیز در کارنامه دارند، اعتماد کرد تا با هزینه 200 میلیون دلاری فیلم جدیدشان صعود جوپیتر را بسازند؟ این هنوز راز بزرگی است.

 

۷- صحرا (Sahara)

 

محصول پارامونت‌پیکچرز

هزینه تولید: 160 میلیون دلار (هزینه بازاریابی: 80 میلیون دلار)

فروش جهانی: 3/109 میلیون دلار

زیان: 105 میلیون دلار

این فیلم اوایل ماه آوریل 2005 در سینماهای متعدد به نمایش درآمد. صحرا برگرفته از کتاب کلایو کاسلر و با نقش‌آفرینی متیو مکاناهی و پنه‌لوپه کروز ماجرای پشت پرده یکی از تولیدات پرهزینه هالیوودی را هم نشان می‌دهد. کاسلر از تهیه‌کنندگان فیلم شکایت کرد که بر مبنای قراردادش فیلمنامه را بدون تایید او ساخته بودند. همین مساله جزئیات هزینه‌های فیلم را کامل افشا کرد.

 

۸- سیزدهمین سلحشور The 13th Warrior

محصول بوئنا ویستا پیکچرز

هزینه تولید: 160 میلیون دلار (هزینه بازاریابی: نامشخص)

فروش جهانی: 7/61 میلیون دلار

زیان مالی: 3/98 میلیون دلار

در دهه 1990 مجموعه‌ای از کتاب‌های مایکل کرایتن به فیلم تبدیل شدند و موفقیت‌های مالی داشتند ازجمله پارک ژوراسیک و قسمت بعدی‌اش دنیای گمشده، همین‌طور فیلم‌های کنگو و افشاگری. بنابراین قابل درک بود که هر کدام از کتاب‌های او همانند یک فیلم پولساز بعدی دیده شود. اما مرده‌خواران (Eaters of the Dead) و سیزدهمین سلحشور هر دو استثنایی بر این قاعده شدند. سیزدهمین سلحشور به یکی از فجایع شکست‌خورده تاریخ سینمای هالیوود تبدیل شد.

 

۹- سه ایکس: وضعیت اتحاد (xXx: State Of The Union)

 

محصول کلمبیاپیکچرز

هزینه تولید: 113 میلیون دلار (هزینه بازاریابی: 40 میلیون دلار)

فروش جهانی: 71 میلیون دلار

زیان مالی: 82 میلیون دلار

زمانی که وین دیزل در فیلم حادثه‌ای سه ایکس یکی از موفقیت‌های غافلگیرکننده تابستان 2002 را رقم زد، تولید دنباله آن اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌رسید. لی تاماهوری جایگزین راب کوهن، کارگردان قسمت نخست شد. قسمت دوم سه ایکس نه‌تنها موردپسند منتقدان واقع نشد، بلکه میان تماشاگران هم محبوبیتی پیدا نکرد.

 

۱۰- ماموران مخفی (Windtalkers)

 

مأموران مخفیمحصول مترو گلدوین مه‌یر و فاکس قرن بیستم

هزینه تولید: 115 میلیون دلار (هزینه بازاریابی: 42 میلیون دلار)

فروش جهانی: 6/77 میلیون دلار

زیان مالی: 4/79 میلیون دلار

نخستین باری که جان وو و نیکلاس کیج با هم همکاری کردند، در فیلم تغییر چهره بود. اما دومین بار در ماموران مخفی چندان خوش‌شانس نبودند. فیلمنامه، کلیشه‌ای بود و بازاریابی پرسروصدا هم نتوانست فیلم را نجات بدهد.

 

۱۱- گرین لانترن (Green Lantern)

 

محصول برادران وارنر

هزینه تولید: 200 میلیون دلار (هزینه بازاریابی: 100 میلیون دلار)

 فروش جهانی: 9/219 میلیون دلار

زیان مالی: 1/80 میلیون دلار

رایان رینولدز مشکل این فیلم بداقبال سال 2011 نبود. مشکل گرین لانترن از کجا شروع شد؟ راحت‌تر است جمع‌بندی نظر منتقدان را در سایت راتن تومیتوز بخوانیم: پرهیاهو، پرهزینه و فیلمنامه ضعیف. گرین لانترن بودجه هنگفت و ده‌ها اسطوره کتاب‌های مصور را هدر می‌دهد.

 

     

۱۲- ایوان توانا (Evan Almighty)

     

 

محصول یونیورسال پیکچرز

هزینه تولید: 175 میلیون دلار (هزینه بازاریابی: 75 میلیون دلار)

فروش جهانی: 4/173 میلیون دلار

زیان مالی: 6/76 میلیون دلار

استیو کارل در ایوان توانا نقش ایوان باکستر را دوباره احیا می‌کند. این بار او به سراغ ساختن کشتی به سبک داستان‌های کتاب مقدس می‌رود. ایوان توانا از گران‌ترین فیلم‌های کمدی تا به امروز است که از شکست‌خورده‌ترین‌ها به حساب می‌آید. هزینه کلی 250 میلیون دلار نشان از انتظارهایی بود که از این فیلم وجود داشت.

 

۱۳- کی-19: تله انفجاری (K-19: The Widowmaker)

 

کا19: تله انفجاریمحصول نیو فیلمز اینترنشنال

هزینه تولید: 100 میلیون دلار (هرینه بازاریابی: 35 میلیون دلار)

 فروش جهانی: 7/65 میلیون دلار

زیان مالی: 3/69 میلیون دلار

این فیلم حادثه‌ای‌ و تریلر به کارگردانی کاترین بیگلو که در یک زیردریایی روسی می‌گذرد، در تابستان 2002 به نمایش درآمد، اما در رسیدن به سود و بازگرداندن بودجه کلی فیلم ناکام ماند و از آن پس هریسن فورد فیلم موفقی به خود ندید.

 

۱۴- حمله بزرگ The Great Raid

 

محصول میراماکس فیلمز

هزینه تولید: 80 میلیون دلار (هزینه بازاریابی: نامشخص)

 فروش: 8/10 میلیون دلار

زیان مالی: 2/69 میلیون دلار

درباره نجات زندانیان متفقین از شهری در فیلیپین در دوران جنگ جهانی دوم است. منتقدانی مانند راجر ایبرت از طرفداران فیلم بودند، اما تایید این منتقد بزرگ به اندازه‌ای نبود که فیلم را از شکست نجات دهد.

 

۱۵- پوزیدون (Poseidon)

 

محصول برادران وارنر

هزینه تولید: 160 میلیون دلار (هزینه بازاریابی: 90 میلیون دلار)

فروش جهانی: 7/181 میلیون دلار

زیان مالی: 3/68میلیون دلار

یکی دیگر از کارگردان‌های فیلم‌های حادثه‌ای که فیلمی پرهزینه و نفروش ساخته، ولفگانگ پترسون است. این فیلمساز آلمانی فیلم‌های خوبی مانند تروآ و انتشار را دارد که فروش موفقیت‌آمیزی داشتند، همین‌طور فیلم توفان کامل. بنابراین چه کسی می‌توانست بهتر از او فیلم کلاسیک ماجرای پوزیدون در دهه 1970 را بازسازی کند؟

 

۱۶- جیلی (Gigly)

 

محصول کلمبیا پیکچرز

 هزینه تولید: 54 میلیون دلار (هزینه بازاریابی: 6/21 میلیون دلار)

 فروش جهانی:3/7 میلیون دلار

 زیان مالی:3/68 میلیون دلار

این فیلم که محصول سال 2001 است، در دورانی تولید شد که جنیفر لوپز از چهره‌های مشهور در دنیای خوانندگی پاپ و بازیگر فیلم‌هایی مانند خارج از دید ساخته استیون سودربرگ بود. او در آن دوران در فیلم‌های کمدی رمانتیک نقش‌آفرینی می‌کرد و نامزد بن افلک یکی از چهره‌های مطرح هالیوود پس از موفقیت مالی آرماگدون و پرل هاربر بود اما آن‌ها یکی از مشهورترین فیلم‌های شکست‌خورده را با هم ساختند.

 

۱۷- دور دنیا در هشتاد روز (Around The World In 80 Days)

 

دور دنیا در هشتاد روزمحصول بوئنا ویستا پیکچرز

 هزینه تولید: 110 میلیون دلار (هزینه بازاریابی: 30 میلیون دلار)

فروش جهانی:2/72 میلیون دلار

زیان مالی: 8/67 میلیون دلار

یک داستان حماسی ماجراجویانه که کتاب اصلی‌اش نسل‌های بی‌شماری را سرگرم کرده و بودجه هنگفتی برای تولیدش صرف شد، اما کجای کار می‌توانست اشتباه باشد؟ دور دنیا در هشتاد روز به خاطر دو نکته در خاطره‌ها مانده است: آخرین نقش‌آفرینی آرنولد شوارتزینگر پیش از فرمانداری ایالت کالیفرنیا و ضرر هنگفتی که به استودیو زد.

 

۱۸- پنهان‌کاری (Stealth)

 

محصول: کلمبیاپیکچرز

هزینه تولید: 135 میلیون دلار (هزینه بازاریابی: نامشخص)

فروش جهانی: 9/76 میلیون دلار

زیان مالی: 1/58 میلیون دلار

همان‌طور که از اسمش پیداست، نمایش عمومی این فیلم حادثه‌ای که محصول 2005 است، بی‌سروصدا و پنهان‌کارانه بود و بسیاری از سینماروها اصلاً درباره این فیلم چیزی به گوش‌شان نخورده است مگر به خاطر زیان مالی‌ای که برای کمپانی تهیه‌کننده به بار آورد نامش را شنیده باشند

 

 

۱۹- زن گربه‌ای / کت وومن (Catwoman)

 

محصول برادران وارنر

هزینه: 100 میلیون دلار (هزینه بازاریابی: 35 میلیون دلار)

فروش جهانی: 1/82میلیون دلار

زیان:9/52 میلیون دلار

هالی بری که به تازگی اسکار بهترین بازیگر زن را برده بود، تصمیم گرفت نقش محبوبه/ دشمن بتمن را ایفا کند. مدت‌ها تولید پروژه مطرح بود و در اصل قرار بود میشل فایفر نقش زن گربه‌ای را که در بازگشت بتمن ایفا کرده بود، احیا کند.

 

۲۰- آخرین فانتزی: شجاعت‌های درون (Final Fantasy: The Spirits Within)

 

محصول کلمبیا پیکچرز

هزینه تولید: 137 میلیون دلار (با حساب هزینه بازاریابی)

فروش:1/85 میلیون دلار

زیان مالی: 9/51 میلیون دلار

 

آخرین فانتزی ژوئیه 2001 به نمایش عمومی درآمد و قرار بود نقش بازی ویدئویی موفق آخرین فانتزی را برای سینما ایفا کند، اما این اتفاق نیفتاد و بخش زیادی از هزینه تولید صرف جلوه‌های کامپیوتری شد.

 

 

 

● پرده سینما، این ترجمه ارغوان اشتری را برای انتشار از روزنامه صبا برگزید.

 



 تاريخ ارسال: 1394/4/2
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.