پیمان عباسینیا
هر پنجشنبه، طعم سینما را در پرده سینما بچشید!
با طعم سینما، سینما را از دریچه ای تازه ببینید!
نقد و بررسی فیلمهای مهم تاریخ سینما در طعم سینما
Three Days of the Condor
كارگردان: سیدنی پولاک
فيلمنامه: لورنزو سمپل جونیور و دیوید ریفیل [براساس رمان جیمز گریدی]
بازيگران: رابرت ردفورد، فی داناوی، مکس فونسیدو و...
محصول: آمریکا، ۱۹۷۵
زبان: انگلیسی
مدت: ۱۱۸ دقیقه
گونه: معمایی، هیجانانگیز
فروش: حدود ۴۱ و نیم میلیون دلار
درجهبندی: R
جوایز مهم: کاندیدای اسکار بهترین تدوین، ۱۹۷۶
■ طعم سینما - شمارهی ۹۴: سه روز کندور (Three Days of the Condor)
شده که فیلمی را -جدا از تمام ارزشهای محتوایی و ساختاریاش- صرفاً بهخاطر اسم بینظیری که دارد بهیاد بسپارید و دوست داشته باشید هرازگاهی اسماش را زمزمه کنید؟! اگر به هرکداممان زمان کافی برای فکر کردن بدهند، فهرست بلندبالایی به ذهنمان خواهد رسید. عجالتاً پنجتا از فیلمهایی که -مطابق استدلال مذبور- در صدر فهرستام قرار میدهم، اینها هستند: آنها به اسبها شلیک میکنند، نمیکنند؟ (They Shoot Horses, Don't They) [ساختهی سیدنی پولاک/ ۱۹۶۹]، پرواز بر فراز آشیانهی فاخته (One Flew Over the Cuckoo's Nest) [ساختهی میلوش فورمن/ ۱۹۷۵]، جاسوسی که از سردسیر آمد (The Spy Who Came in from the Cold) [ساختهی مارتین ریت/ ۱۹۶۵]، وهم با تراموا سفر میکند (Illusion Travels by Streetcar) [ساختهی لوئیس بونوئل/ ۱۹۵۴] و سه روز کندور [۱] که البته چیزهای خیلی بیشتری از یک عنوان بهخاطرسپردنی دارد! مثلاً سکانسی درخشان که در ادامه، اشاره میکنم.
سه روز کندور دربارهی سیاسیبازی و آلودگیهای متعاقباش است و با یک تصفیهی خونبارِ درونگروهی استارت میخورد. ظهر روزی بارانی، جو ترنر (با بازی رابرت ردفورد) که برای یکی از زیرمجموعههای سیآیاِی (CIA) تحت عنوان محقق مشغول بهکار است، با اجساد خونآلود همکاراناش روبهرو میشود. ترنر که بهکلی گیج شده، سعی میکند با رؤسای سازمان ارتباط بگیرد و جان خود را نجات بدهد. جو پی میبرد در سیآیاِی کسانی هستند که قصد دارند او را هم مثل ۷ همکارش به قتل برسانند. ترنر در حین فرار، تصادفاً به زن جوانی بهنام کتی هیل (با بازی فی داناوی) برمیخورد. مردِ تحت تعقیب که به تجدید قوا نیاز دارد، زن را -با زورِ اسلحه- مجبور میکند که او را به خانهاش ببرد...
فیلم برگزیدهام از سینمای پولاک، بیهیچ تردیدی توتسی (Tootsie) [محصول ۱۹۸۲] است. توتسی نهفقط واجدِ بهترین کارگردانی سیدنی پولاک که صاحبِ پرجزئیاتترین نقشآفرینی داستین هافمن هم هست. از آنجا که در شمارههای اخیر [۸۶، ۸۹، ۹۱ و ۹۲] چند کمدی-درام وجود داشت و بهعلاوه اینکه در طعم سینما به سینمای سیاسی و جاسوسبازی(!) خیلی کمتر پرداختهام، قرعه به نام سه روز کندور افتاد. اما رمزگشایی از عنوان سه روز کندور! کندور [۲] درواقع اسم رمز جو ترنر در سازمان مطبوعاش است و سه روز کندور نیز اشاره به این دارد که کلّ ماجراهای فیلم طی سه روز و حول محور کاراکتر کندور/ترنر اتفاق میافتند.
فیلمنامهی سه روز کندور اقتباسی است از رمان جاسوسی "شش روز کندور" (Six Days of the Condor) نوشتهی جیمز گریدی. گرچه سه روز کندور فیلمنامهی اورجینال ندارد ولی از تم آشنای اغلب آثار پولاک پیروی میکند: دفنِ کاراکتر اصلی زیر آوار حاصل از فساد حکومتی و سیاسی. در سه روز کندور ترنرِ از همهجا بیخبر بهطور غیرمنتظرهای وارد بازی کثیف و زیادهخواهانهی بالادستیهای خود میشود؛ کلهگندههایی که جو حتی اسمشان را هم نمیداند! جو ترنر -در عین حال- دیگر خصلت مهمِ عمدهی کاراکترهای آثار آقای پولاک را بازتاب میدهد که چیزی نیست بهغیر از تکافتادگیشان. کندور تنهاست و برطبق گفتهی هگینز (با بازی کلیف رابرتسون) قرار است بهزودی از این هم تنهاتر بشود.
تکسکانسِ شاهکارِ سه روز کندور که پیشتر نوید داده بودم دربارهاش خواهم نوشت، سکانس خانهی آقای لئونارد اَتوود (با بازی اَدیسون پاول) است؛ یعنی دقیقاً سکانس ماقبلِ آخرِ سه روز کندور. این فصلِ ۱۰ دقیقهای هم غافلگیری دارد و هم هیجان بهاضافهی رمزگشایی، دیالوگها و بازیهای درجهی یک از مکس فونسیدو و رابرت ردفورد. بهعقیدهی نگارنده، سکانس مورد بحث به همهی فیلم میارزد و جادوی محض است؛ جادویی که البته -گفتگو ندارد- پس از تماشای سکانسهای قبلیِ سه روز کندور معنا و جلوه پیدا میکند و نمیتوان بهتنهایی از آن لذت برد.
فصل عمارت اَتوود، برگ برندهی پولاک در سه روز کندور است و در اظهارنظری بیرحمانه، یادآور همان ضربالمثل معروفِ طنزآمیزِ دکمه و یک دست کتوشلوار! [۳] انگار کارگردان زحمت ساخت این فیلم سینماییِ ۲ ساعته را تماماً به جان خریده است تا بتواند به سکانس مذکور برسد.
همچون اکثر قریب بهاتفاقِ فیلمهای اقتباسی، سه روز کندور نیز از موهبت برخورداری از دیالوگهایی بسیار شنیدنی، بینصیب نیست. دیالوگ محبوبام از سه روز کندور را اینجا برایتان بازگو میکنم؛ ژوبر (با بازی مکس فونسیدو) خطاب به جو: «من به "چرا" علاقهای ندارم. بیشتر به "کِی" فکر میکنم، بعضی وقتها به "کجا" و همیشه به "چقدر".» (نقل به مضمون)
سه روز کندور فیلمِ رابرت ردفورد است؛ رفیق دیرینه و بازیگر مورد علاقهی سیدنی پولاک که همکاریشان طی ۴ دهه و در ۷ پروژهی سینمایی دوام پیدا کرد. آقای پولاک که خودش بازیگر قابلی بود -مایکل کلیتون (Michael Clayton) [ساختهی تونی گیلروی/ ۲۰۰۷]، چشمان تمامبسته (Eyes Wide Shut) [ساختهی استنلی کوبریک/ ۱۹۹۹] و شوهران و زنان (Husbands and Wives) [ساختهی وودی آلن/ ۱۹۹۲] را لابد از یاد نبردهاید- از خانم داناوی و آقای فونسیدو در سه روز کندور بازیهای متفاوت و ماندگاری میگیرد. بهنظرم اغراق نمیتواند باشد اگر ایفای نقش ژوبر، آدمکش خونسرد و بااصولِ سه روز کندور را نقطهی عطفی در کارنامهی پربار مکس فونسیدوی بزرگ بهحساب بیاوریم. ژوبر آنقدر به حرفهاش وارد است و آنقدر به تعهدات کاری خود پایبندی دارد که ناگزیرید به احتراماش کلاه از سر بردارید!
سه روز کندور فیلمی مردانه است که چندان برای رُمانتیکبازی جاده صاف نمیکند! با این وجود، یگانه کاراکتر مؤنث فیلم بههیچوجه منفعل نیست. زن به مرد، سرپناه و عشق و آرامش میدهد و کمکاش میکند تا از منجلاب سیآیاِی، نفت و خاورمیانه بیرون بیاید. سه روز کندور قطعاً شاهکار نیست؛ حتی شاهکار آقای پولاک هم نمیشود نامیدش؛ اما یک تریلر سیاسی کلاسیک و احترامبرانگیز است که علیرغم ۴۰ سالی که از ساختاش گذشته [۴]، هنوز کار میکند و ارزش وقت گذاشتن دارد.
سه روز کندور هرچند اولین ساختهی پولاک در سینمای سیاسی است ولی به اشراف سازندهاش بر اصولِ روی پرده آوردن فیلمی مطابق با استانداردهای این گونهی سینماییِ جذاب و تماشاگرپسند صحه میگذارد. سه روز کندور بهرهمند از همهی چیزهایی است که باید باشد: گرهافکنی، تعقیبوگریز، تعلیق، بهمرور برملا شدن علت رویدادها و بالاخره گرهگشایی قانعکنندهی پایانی. سه روز کندور بهنوعی چکیدهی همهی مؤلفههای سینمای ایدهآلِ سیدنی پولاک [تریلر سیاسی] را در خود دارد.
پیمان عباسینیا
پنجشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۴
[۱]: جالب است که ۴ مورد از ۵ مثالی که آوردم -بهجز فیلم بونوئل- اقتباسی هستند!
[۲]: Condor، بهمعنیِ کرکس.
[۳]: یه دکمه آورده میگه یه دست کتوشلوار از براش [از روش] بدوز!
[۴]: سه روز کندور ۲۴ سپتامبر ۱۹۷۵ اکران شد و تاریخ انتشار این نقد و بررسی، ۲۱ مه ۲۰۱۵ است.
برای مطالعهی شمارههای دیگر، میتوانید لینک زیر را کلیک کنید:
■ نگاهی به فیلمهای برتر تاریخ سینما در صفحهی "طعم سینما"
انتشار مقالات سایت "پرده سینما" در سایر پایگاه های اینترنتی ممنوع است. |
|