پیمان عباسینیا
هر پنجشنبه، طعم سینما را در پرده سینما بچشید!
با طعم سینما، سینما را از دریچه ای تازه ببینید!
نقد و بررسی فیلمهای مهم تاریخ سینما در طعم سینما
Ali: Fear Eats the Soul
عنوان به زبان آلمانی: Angst essen Seele auf
كارگردان: راینر ورنر فاسبیندر
فيلمنامه: راینر ورنر فاسبیندر
بازيگران: بریجیت میرا، الهدی بنسالم، باربارا والنتین و...
محصول: آلمان غربی، ۱۹۷۴
زبان: آلمانی
مدت: ۹۴ دقیقه
گونه: درام، رُمانس
جوایز مهم: برندهی جایزهی ویژهی هیأت داوران و جایزهی فیپرشی کن، ۱۹۷۴
■ طعم سینما - شمارهی ۱۴۲: علی: ترس روح را میخورد (Ali: Fear Eats the Soul)
علی: ترس روح را میخورد؛ میبینید که هم ترس داریم و هم روح اما خوانندگان فیلمترسناکگریز نگران نباشند! آقای فاسبیندر در طول سالهای عمر کوتاهاش سمت سینمای وحشت نرفت. از نام عجیبوُغریب فیلم بگذریم و برسیم به خلاصهی داستاناش: «باران شبانه و صدای دلنشین خوانندهای عربزبان، توجه امی، زن سالخوردهی آلمانی (با بازی بریجیت میرا) را به باری جلب میکند که محل تجمع همیشگی گروهی از کارگران مهاجر عرب است. علی، یکی از همین مهاجران (با بازی الهدی بنسالم) به امی [که تنها نشسته است تا بطری کولایش را سر بکشد] پیشنهاد تانگو میدهد. امی میپذیرد و در خاموشی آرامشبخش بار، نطفهی رابطهای نامعمول بسته میشود...»
علی: ترس روح را میخورد صاحب داستانی بهشدت ساده و در عین حال بهشدت کنجکاویبرانگیز است بهنحویکه بیننده را برای سر درآوردن از چندوُچون پایانبندیاش حسابی به هیجان میآورد. علی: ترس روح را میخورد شرح پناه آوردنِ دو کاراکتر از همهجا راندهی تنها به همدیگر است؛ امی، پیرزن نظافتچی آلمانی و علی، مرد جوان مکانیک مراکشی. امی از درد بیهمصحبتی به تنگ آمده و علی زخمخوردهی تبعیضها و برخوردهای نژادپرستانه است. باورکردنی نیست که فیلمی تا بدینپایه سرراست، اینقدر تأثیرگذار باشد و در ذهن مخاطبان ماندگار شود.
رابطهی نوپای امی و علی شوخیشوخی جدی میشود و به ازدواج میانجامد. ازدواجی که آلمانیها و عربها توأمان در برابرش واکنش نشان میدهند. در این میان، پیرزن بیچاره است که در آستانهی از دست دادن خانواده، سرپناه و حتی شغلاش قرار میگیرد. بهطور کلی، امی همدلیبرانگیزتر است و تماشاگر نسبت به او سمپاتی بیشتری دارد. تحمل گریههای امی در علی: ترس روح را میخورد کار خیلی آسانی نیست! علی: ترس روح را میخورد در بدیهیترین برداشت، آسیبشناسی یک رابطهی نامتجانس است میان زنی سالخورده و کوچکاندام [که تکلیفاش با خودش روشن است] و مردی مهاجر و نتراشیدهنخراشیده [که گاهی بهنظر میرسد سردرگم است و دقیقاً نمیداند چه میخواهد].
راینر ورنر فاسبیندر با گذاشتن اسم عامل بدنامی آلمانیها در تاریخ معاصر [هیتلر] در دهان یکی از دو کاراکتر محوریاش [امی] گویی قصد دارد جامعهی آلمان را بهخاطر پروردن چنین فرزند ناخلفی سرزنش کند. امی و علی عروسیشان را [دونفره و] با غذا خوردن در رستورانی جشن میگیرند که چندسالی پاتوق آدولف هیتلر بوده است. گرچه اصرار بر نام بردن از هیتلر را جوری دیگر نیز میشود تعبیر کرد و آن تأکید روی تداوم سیطرهی تفکرات فاشیستی در اذهان آلمانیهای سه دههی بعد از سقوط رایش سوم است.
فاسبیندر خودش هم در فیلم بازی میکند؛ طی دو سکانس و در نقش دامادِ گوشتتلخ، گستاخ و نژادپرستِ امی. نقشآفرینیِ آقای فاسبیندر بهقدری باورپذیر است که شاید فکر کنید فیلمساز سراغ اصل جنس رفته و واقعاً کارگری آلمانی و زباننفهم را به استخدام درآورده است! با این تفاسیر، دور از انتظار نخواهد بود که بازی بقیهی بازیگران علی: ترس روح را میخورد قابلِ توجه از آب درآمده باشد؛ علیالخصوص دو بازیگر اصلی، بریجیت میرا و الهدی بنسالم که در وهلهی نخست انتخابهای بینظیری بودهاند و بهاصطلاح شیمی خوبی بینشان برقرار است.
از پرداخت عمیق و ریزبینانهی شخصیتها و روابط در علی: ترس روح را میخورد پیداست فیلمساز [که فیلمنامهنویس، تهیهکننده و بازیگر فیلم هم هست] بر چنین حالوُهواهایی اشراف کامل داشته و نظیر "این موقعیت" را لمس کرده است. چنانچه علی: ترس روح را میخورد را در ردهی درامهای روانشناسانه طبقهبندی کنیم مطمئناً راه به خطا نبردهایم. فاسبیندر در علی: ترس روح را میخورد با وسواسی خاص، روزمرگیهای اقشاری از جامعه را که اصولاً کسی تحویلشان نمیگیرد، موشکافی میکند. فیلمساز نابغه بدون احساساتگرایی و جانبداریِ صرف، مصائب خردکنندهای [چه روحی، چه جسمی] را که مهاجرینی مثل علی درگیرشان هستند، به زبان تصویر برگردانده است.
پس از بازگشت امی و علی از سفر، علی: ترس روح را میخورد تا اندازهای رنگوُبوی فیلمی فانتزی به خود میگیرد؛ فانتزی لذیذی که مخاطب را دچار این حسرت میکند که کاش همیشه از اینطور اتفاقها میافتاد، ورق برمیگشت و آدمها مهربان میشدند! علی: ترس روح را میخورد اقتباسی آزاد و بهغایت خلاقانه از هرچه خدا میخواهد (All That Heaven Allows) [ساختهی داگلاس سیرک/ ۱۹۵۵] است. فاسبیندر هرچه خدا میخواهد را کاملاً با شرایط اجتماعیِ آلمانِ دههی ۱۹۷۰ آداپته کرده و نتیجهی درخشانی گرفته است که شاید فقط خورههای سینما را بهیاد فیلم آقای سیرک بیندازد.
بهنظرم اصلاً انصاف نیست که سینمای فاسبیندر [بهویژه از تاجر چهارفصل (The Merchant of Four Seasons) بهبعد] را دنبالهرو و تحت تأثیر داگلاس سیرک، ژان-لوک گدار، حتی آلفرد هیچکاک یا هر فیلمساز اسموُرسمدار دیگری بهحساب آورد چرا که عالیجناب فاسبیندر با اتکا بر نبوغ مهارناپذیر خود، از منابع اولیهی الهاماش فراروی کرد و به سبکوُسیاق و سینمایی منحصربهفرد دست یافت. دمدستیترین راه جهت اثبات صحت اظهارنظر فوق، مقایسهی همین فیلمِ علی: ترس روح را میخورد با هرچه خدا میخواهدِ داگلاس سیرک است.
آلمان غربیای که در فیلم فاسبیندر [علی: ترس روح را میخورد] به تصویر کشیده میشود، آن مدینهی فاضلهی مایهی مباهاتِ دولت فدرال نیست و سویههای تاریکاش بر بالندگی و شکوه احتمالیاش میچربد. حیرتانگیز است که آقای فاسبیندر طی تنها ۱۳ سال فعالیت هنری حرفهای، متجاوز از ۴۰ اثر [اعم از فیلم سینمایی، تلهفیلم، مینیسریال و فیلم کوتاه] ساخت. انگار به او الهام شده بود که فرصتاش کم است و وقت چندانی برای تلف کردن ندارد. تجربهی تماشای علی: ترس روح را میخورد با تلخی همراه است؛ این تلخی زمانی دوچندان خواهد شد که از فرجام اندوهبار کارگردان و بازیگر نقش اول مردِ فیلم (بنسالم) باخبر باشیم.
پیمان عباسینیا
پنجشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۴
برای مطالعهی شمارههای دیگر، میتوانید لینک زیر را کلیک کنید:
■ نگاهی به فیلمهای برتر تاریخ سینما در صفحهی "طعم سینما"
انتشار مقالات سایت "پرده سینما" در سایر پایگاه های اینترنتی ممنوع است. |
|