پرده سینما

کتاب «امپراتوری هالیوود»

مانی بزرگمهر









امپراتوری هالیوود

مروری بر زندگی خالقان یهودی سینما

 

(نویسنده: نیل گابلر)

 

 کتاب امپراتوری هالیوود

یک کتاب تاریخ سینمایی بسیار خواندنی، و سودمند که دیدگاه های قوم نگارانه و ایدئولوژیک نویسنده اش آن را جذاب تر نموده است! کتاب در ترجمه فارسی فوق العاده «خوش دست» صحافی و طراحی و صفحه بندی شده و این امکان آن را برای تبدیل شدن به یک کتاب «بالینی» برای خواننده فارسی زبان بیشتر می کند.

البته عنوان اصلی کتاب در ترجمه فارسی اندکی تغییر کرده است. عنوان اصلی چیزی است که می شود اینطوری ترجمه اش کرد: «یک امپراطوری مخصوص خودشان: یهودیان هالیوود را بنا کردند.»

کتاب از دو بخش اصلی تشکیل شده است. بخش اول: زندگی نامه بنیان گذاران هالیوود نام دارد و مروری دارد بر زندگی پنج مدیر کمپانی بزرگ هالیوود که از فرط منفور بودن در تاریخ سینما، کمتر سینمایی نویسی سروقت نوشتن زندگی شان رفت و حالا جزو معدود دفعاتی است که امکان پی بردن به اینکه چگونه افرادی بودند فراهم شده است. هر کدام از این افراد یک فصل از فصول پنجگانه بخش اول را به خود اختصاص داده اند: آدولف زوکر (رییس کمپانی پارامونت)، کارل لیملی (ریس کمپانی یونیورسال)، لوییس بی می یر (رییس کمپانی متروگلدوین مایر)، برادران وارنر (رؤسای کمپانی برادران وارنر)، و هری کان (رییس کمپانی کلمبیا).

پیش از این درباره این پنج مرد مهم فقط نقل قول های گذرایی از کارگردان هایی مثل فریتز لانگ و رابرت پریش و... خوانده بودیم که معمولا بر وجوه منفی آنها تأکید داشت. اما حالا با کتابی سر و کار داریم که به جزییات رفتاری و زندگینامه ای آنها اشاره می کند.

بخش دوم کتاب هم شامل پنج فصل است: محتوای فیلم های استودیو ها، زندگی اجتماعی و خانوادگی یهودیان آمریکا، یهودیت و ارزش های آمریکایی، یهودیان هالیوود و سیاست، افول امپراتوری و مرگ بنیان گذاران.

لازم نیست به ماهیت یهودیان علاقمند باشید تا این کتاب برایتان خواندنی به نظر برسد! حتی اگر صرفا به تاریخ سینما علاقمند باشید مشکل است بتوانید این کتاب جذاب را زمین بگذارید.

و این نکته را هم اضافه کنم که در چاپ فارسی روی جلد سفید کتاب، به جای لفاف تبلیغاتی کاغذی که سالهاست متداول است، با 19 فریم 135 میلی متری سیاه و سفید تزیین شده است که روی هر فریم نشان ثبت شده یک کمپانی بزرگ هالیوودی ثبت شده است. اگر به تاریخ سینما علاقمند باشید همین برای خریدن کتاب کافی است!

 

امپراتوری هالیوود

مروری بر زندگی خالقان یهودی سینما

 

نویسنده: نیل گابلر

مترجم: الهام شوشتری زاده

ناشر: نشر عابد

تیراژ: 3000 نسخه

چاپ اول: 1391

بها: 10000 تومان 


 تاريخ ارسال: 1391/7/23
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.