پرده سینما

کتاب «علف داستانهای شگفت و ناگفته»

غلامعباس فاضلی

 









«علف داستانهای شگفت و ناگفته»

کتاب «علف: داستانهای ناگفته» 

نوشته بهمن مقصودلو

 

 

 

 

 

یکی از روزهای گرم تابستان امسال (وقتی حال ام از این روزها خیلی بهتر بود) جلال الدین ترابی با اشتیاق کتاب «علف» بهمن مقصودلو را بهم نشان داد و توصیه کرد حتماً آن را بخوانم. عجیب بود! حتی اسم کتاب را نشنیده بودم! گفت کتابی است درباره ساخته شدن فیلم معروف علف (1925) مریان سی کوپر و ارنست بی شودزاک با موضوع درباره کوچ ایل بختیاری.

جلال عادت دارد در هر دیدار با نشان دادن یا معرفی کتابی خارق العاده حیرت زده ام کند. از محسنات دوستی با او این هم هست که بدون ارتباط با ا«فیس بوک»، «وایبر» (که اصلاً میانه ای با آنها ندارم) و هرگونه شبکه مجازی، می توانی در جریان تازه ترین (یا ارزشمندترین) مقالات و کتابها قرار بگیری. کتاب «علف» هم یکی از همین کتاب ها بود. جلال گفت چاپ کتاب تمام شده و در مراجعه به ناشر آن «نشر هرمس» موفق شده آخرین نسخه موجود را از آنجا تهیه کند.

در تماس تلفنی با «نشر هرمس» در کمال حسن نیت بهم گفتند باز هم جستجو می کنند و پس از پیگیری، یک نسخه از کتاب «علف: داستان های ناگفته»  از ته انبار پیدا شد. بهم یادآوری کردند که گوشه لفاف روی جلد کمی پارگی دارد. با وجود وسواس فراوان ام از این پارگی چشم پوشی کردم چون نسخه نایابی دست ام آمده بود.

نمی توانم کتاب را معرفی کنم و به منش والای «نشر هرمس» و مدیریت و کارکنان آن اشاره نکنم. «هرمس» جزو معدود ناشرانی است که در مراجعه به آن متوجه می شوید آنجا یک مکان کاملاً فرهنگی است، نه بازار مکاره! در مراجعات بعدی ام به این انتشارات دریافتم آنها برخلاف اکثر ناشران، از گرانی کاغذ سوءاستفاده نمی کنند و کتاب های انتشارات را با برچسب های الحاقی که قیمت را چند برابر نشان می دهد گران نمی کنند. در برخی موارد حتی تخفیف هم به من دادند. برایشان آرزوی موفقیت روزافزون می کنم.

کتاب «علف داستانهای شگفت و ناگفته» نوشته بهمن مقصودلو درباره سازندگان فیلم علف است. مریان سی کوپر و ارنست بی شودزاک آدم های شناخته شده تری هستند. اما کتاب از نفر سومی هم حرف می زند: بانو مارگرت هریسون.

کتاب شامل 12 فصل است که فصل 1 تا 9 از رویدادهای پیش از ساخته شدن فیلم، مانند ورود ایالات متحده به جنگ، و جنگ روسیه و لهستان آغاز می شود تا به فصل نهم «نمایش فیلم علف» می رسد. سه فصل پایانی به رویدادهای پس از نمایش فیلم و «ضمائم» اختصاص دارند.

اگرچه «علف داستانهای شگفت و ناگفته» یک کتاب تحقیقی است، اما سبک نگارش آن به صورت ارائه پانوشت های متعددی به خواننده در راستای اینکه بداند منبع نویسنده برای ذکر رویدادها چه بوده (مثلاً گفتگو یا ارجاع به فلان کتاب یا مقاله) نیست. من ترجیح می دادم اینطور می بود! ولی خب نیست، و تصمیم نویسنده است! مقصودلو البته در پیشگفتار اشاره ای کلی به منابع تألیف کتاب (از جمله کتاب خاطرات مارگرت هریسون، کتاب زندگینامه مریان سی کوپر، و چند گفتگو با آدمهای مرتبط با این داستان) کرده است.

کوین براونلو  مقدمه ای بر این کتاب ارزشمند بهمن مقصودلو نوشته است که در ابتدای کتاب منتشر شده است.

امیدوارم برای «هرمس» امکانی فراهم شود تا کتاب را تجدید چاپ کند.

 

علف داستانهای شگفت و ناگفته

نویسنده: بهمن مقصودلو

ناشر: هرمس

چاپ اول: 1389

تیراژ: 2000 نسخه

قیمت: 12000 تومان

486 صفحه

قطع رقعی

جلد کالینگور



غلامعباس فاضلی

 


 تاريخ ارسال: 1393/10/19
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.