پرده سینما

باارزش ترین جایزه اسکار را چه کسانی اهدا کرده‌اند/ اسامی ۹۰ دوره را بخوانید

پرده سینما

 


 

 

 

 

 

 

 

 

در ۹ دهه برگزاری مراسم اسکار تاکنون بسیاری از بزرگان سینما که جایگاهی اسطوره ای در هنر سینمای جهان داشته و دارند مسئولیت اهدای جایزه بهترین فیلم سال را که مهم ترین جایزه مراسم آکادمی اسکار است برعهده گرفته اند. در ادامه مرور آمارهای نود دوره گذشته اسکار اکنون می خواهیم با اهداکنندگان جایزه بهترین فیلم مراسم اسکار که نقش مهمی در مراسم اسکار دارند، آشنا شویم.

 

 

آل پاچینو و رابرت دنیرو در اسکار سال 1995به گزارش صبا هرساله در مراسم اسکار در ۲۴ شاخه تندیس اسکار به برگزیدگان اهدا می شود و این جوایز را طبق سنت در اکثر بخش ها سلبریتی ها و شخصیت های مطرح اهدا می کنند. البته باید اشاره کرد که چهار بخش بازیگری از این قاعده کلی کاملا مستثنی هستند، در این چهار بخش بازیگران زن و مرد نقش اول و مکمل برگزیده سالِ گذشته مسئولیت اهدای جوایز را برعهده دارند.

اما هرکسی که تنها یک بار هم مراسم اسکار را دیده باشد می داند که مهم ترین و در عین حال جذاب ترین مسئولیت در بین اهداکنندگان، بدون تردید اهدای جایزه اسکار بهترین فیلم سال است. طبق سنت نانوشته بارزترین شخصیت حاضر در میان فهرست اهداکنندگان این وظیفه را برعهده دارد. جالب است بدانیم سال ۱۹۷۳ اولین سالی بود که جایزه بهترین فیلم به عنوان آخرین جایزه اهدایی مراسم به برگزیده اعطا شد. تا پیش از آن سال این رسم که حتما جایزه نهایی اهدایی جایزه بهترین فیلم باشد، وجود نداشت.

اما در میان رکورددارهای اهدای این جایزه، جک نیکلسون بازیگر افسانه ای فیلم های پرواز بر فراز آشیانه فاخته و درخشش قرار دارد. نیکلسون در طول پنج دهه اخیر ۸ بار این وظیفه را برعهده داشته است. آخرین بار او به همراه میشل اوباما همسر رییس جمهوری وقت آمریکا جایزه بهترین فیلم را به آرگو اعطا کرد.

در مورد بازیگر محله چینی ها باید به این نکته اشاره کرد که هرگاه نام وی تا به امروز در میان اهداکنندگان جوایز مراسم اسکار به چشم خورده قطعا او مسئولیت اهدای جایزه بهترین فیلم را برعهده داشته است؛ فارغ از اینکه در آن فهرست ها نام های بزرگتر از نیکلسون هم دیده شود یا نه.

البته اینکه بارزترین و مهم ترین شخص در میان اهداکنندگان جوایز اسکار، بالاترین جایزه مراسم را اعطا کند سنتی است که همیشگی نیست. در همین سال های اخیر بود که نام هایی چون رابرت دنیرو و سیدنی پواتیه در میان فهرست اهداکنندگان جوایز اسکار سال ۲۰۱۳ دیده می شد در حالی که سرانجام ویل اسمیت جایزه اصلی سال را به فیلم ۱۲ سال بردگی اهدا کرد. این تصمیم آکادمی در آن سال آنچنان بحث برانگیز بود که بسیاری همان شب بزرگترین سورپرایز مراسم را نه اهدای جایزه بهترین فیلم به ۱۲ سال بردگی بلکه اهدای این جایزه از سوی ویل اسمیت می دانستند.

در طول نود دوره اخیر البته برخی از این اهدای جوایز نیز با حاشیه هایی هم روبرو بوده است. قطعا عجیب ترین این اهدای جوایز را بسیاری از ما به خاطر داریم؛ این اتفاق به مراسم اسکار دوره هشتاد و نهم و اشتباه عجیب وارن بیتی و فی داناوی دو ستاره بزرگ دهه ۶۰ سینمای آمریکا برمی گردد، جایی که آنها هنگام خواندن جایزه بهترین فیلم، به اشتباه پاکت بهترین بازیگر زن را اعلام کردند و عوامل فیلم لالا لند را به بالای سن فراخواندند و بدین ترتیب یک افتضاح بزرگ را به بار آوردند. اتفاقی که رییس جمهوری آمریکا دونالد ترامپ به آن واکنش نشان داد و آکادمی را به سخره گرفت.

در طول نود دوره اخیر البته برخی از این اهدای جوایز نیز با حاشیه هایی هم روبرو بوده است. قطعا عجیب ترین این اهدای جوایز را بسیاری از ما به خاطر داریم؛ این اتفاق به مراسم اسکار دوره هشتاد و نهم و اشتباه عجیب وارن بیتی و فی داناوی دو ستاره بزرگ دهه ۶۰ سینمای آمریکا برمی گردد، جایی که آنها هنگام خواندن جایزه بهترین فیلم، به اشتباه پاکت بهترین بازیگر زن را اعلام کردند و عوامل فیلم لالا لند را به بالای سن فراخواندند و بدین ترتیب یک افتضاح بزرگ را به بار آوردند. اتفاقی که رییس جمهوری آمریکا دونالد ترامپ به آن واکنش نشان داد و آکادمی را به سخره گرفت.البته آکادمی برای جبران این خطای بزرگ کسانی که پاکت را اشتباهی به دست بیتی و داناوی داده بودند از کار اخراج و این دو بازیگر اسطوره ای را سال بعد دوباره به در ۹ دهه برگزاری مراسم اسکار بسیاری از بزرگان سینما مسئولیت اهدای این جایزه را برعهده داشته اند که جایگاهی اسطوره ای در هنر قرن بیستم جهان دارند. از خاطره انگیزترین آن ها می توان به سال ۱۹۸۵ و اهدای جایزه بهترین فیلم از سوی سرلارنس اولیویه هنرمند افسانه ای سینما و تئاتر اشاره کرد. در آن مراسم حضار با آمدن استاد مسلم هنر قرن بیستم روی صحنه، از جای خود بلند شدند و برای دقایقی طولانی به تشویق اولیویه پرداختند. جایزه آن سال به سائول زانتز تهیه کننده آمادئوس رسید. جالب آنکه زانتز نیز در نطق پیروزی خود به اولیویه و افتخاری که این جایزه را از دست او گرفته است اشاره کرد.

یکی دیگر از سال های خاطره انگیز سال ۱۹۸۶ بود که همزمان جان هیوستن، آکیرا کوروساوا و بیلی وایلدر سه فیلمساز اسطوره ای دنیای سینما روی صحنه آمدند تا جایزه بهترین فیلم را اهدا کنند. بسیاری در آن لحظه بیشتر از آنکه به نام داخل پاکت توجه کنند به این فکر می کردند که چه کسی از میان این سه بزرگ نام برنده نهایی را می خواهد بخواند، البته که بیلی وایلدر باید می خواند.

پل نیومن/ الیزابت تیلور، رابرت دنیرو/ آل پاچینو، کرک داگلاس/ مایکل داگلاس، آدری هپبورن، کلینت ایستوود، چارلتون هستون، گرگوری پک، جک لمون و بسیاری دیگر از بزرگان سینما نیز زمانی پاکت به دست به پشت تریبون رفتند تا جایزه اصلی اسکار را به بهترین فیلم سال اهدا کنند.

مراسم اسکار سال 1986- ازراست به چپ: جان هیوستن، آکیرا کوروساوا، بیلی وایلدردر پایان اگر بخواهیم پیش بینی کنیم که در مراسم اسکار امسال چه کسی این مسئولیت را برعهده خواهد داشت، باید به فهرست های ارائه شده از اهداکنندگان جوایز امسال نگاهی کنیم. در این فهرست که تا به امروز منتشر شده است تنها باربرا استرایسند بازیگر و خواننده بزرگ آمریکایی در قد و قواره اهدای این جایزه است و دیگر افراد شانسی برای اهدای این جایزه ندارند. با این حال باید تا یکشنبه ۲۴ فوریه منتظر ماند و دید که در واپسین لحظات مراسم اسکار چه کسی بیست و چهارمین پاکت آکادمی را بالای سن قرائت می کند.

 

فهرست کامل اهداکنندگان جایزه بهترین فیلم مراسم اسکار از سال (۱۹۲۹-۲۰۱۹)

 

۱۹۲۹-داگلاس فیربنکس

 

۱۹۳۰-ویلیام سی. دمیل

 

۱۹۳۰-لویی بی. مه‌یر (سال ۱۹۳۰ مراسم اسکار دوبار برگزار شد یکی اوایل سال و دیگری انتهای سال)

 

۱۹۳۱-بی. پی. شلبرگ

 

۱۹۳۲-ویلیام لِبارون

 

۱۹۳۴-ویل راجرز

 

۱۹۳۵-اروین اس. کاب

 

۱۹۳۶-هری کان

 

۱۹۳۷-جرج جسل

 

۱۹۳۸-فرانک کاپرا

 

۱۹۳۹-جیمز روزولت

 

۱۹۴۰-وای. فرانک فریمن

 

۱۹۴۱-مروین لروی

 

۱۹۴۲-دیوید سلزنیک

 

۱۹۴۳-ویلیام گوتز

 

۱۹۴۴-سیدنی فرانکلین

 

۱۹۴۵-هال بی. وَلیس

 

۱۹۴۶-اریک جانسون

 

۱۹۴۷- اریک جانسون

 

۱۹۴۸- فردریک مارچ

 

۱۹۴۹-اتِل بریمور

 

۱۹۵۰-جیمز کاگنی

 

۱۹۵۱-رالف بانچ

 

۱۹۵۲-دنی کی

 

۱۹۵۳- مری پیکفورد

 

۱۹۵۴-سیسیل بی. دمیل

 

۱۹۵۵- بادی آدلر

 

۱۹۵۶- آدری هپبورن

 

۱۹۵۷-جنت گینور

 

۱۹۵۸-گری کوپر

 

۱۹۵۹- اینگرید برگمن

 

۱۹۶۰- گری کوپر

 

۱۹۶۱- آدری هپبورن

 

۱۹۶۲- فرد آستر

 

۱۹۶۳- اولیویا دی هاویلند

 

۱۹۶۴- فرانک سیناترا

 

۱۹۶۵-گرگوری پک

 

۱۹۶۶-جک لمون

 

۱۹۶۷-آدری هپبورن

 

۱۹۶۸-جولی اندروز

 

۱۹۶۹-سیدنی پواتیه

 

۱۹۷۰-الیزابت تیلور

 

۱۹۷۱-استیو مک کویین

 

۱۹۷۲-جک نیکلسون

 

۱۹۷۳- کلینت ایستوود

 

۱۹۷۴-الیزابت تیلور

 

۱۹۷۵-وارن بیتی

 

۱۹۷۶-آدری هپبورن

 

۱۹۷۷-جک نیکلسون

 

۱۹۷۸- جک نیکلسون

 

۱۹۷۹-جان وین

 

۱۹۸۰-چارلتون هستون

 

۱۹۸۱-لیلیان گیش

 

۱۹۸۲-لورتا یانگ

 

۱۹۸۳-کارول برنت

 

۱۹۸۴-فرانک کاپرا

 

۱۹۸۵-لارنس اولیویه

 

۱۹۸۶-جان هیوستن، آکیرا کوروساوا و بیلی وایلدر

 

۱۹۸۷-داستین هافمن

 

۱۹۸۸-ادی مورفی

 

۱۹۸۹-شر

 

۱۹۹۰-وارن بیتی، جک نیکلسون

 

۱۹۹۱-باربرا استرایسند

 

۱۹۹۲-پل نیومن و الیزابت تیلور

 

۱۹۹۳-جک نیکلسون

 

۱۹۹۴-هریسون فورد

 

۱۹۹۵-رابرت دنیرو و آل پاچینو

 

۱۹۹۶-سیدنی پواتیه

 

۱۹۹۷-آل پاچینو

 

۱۹۹۸-شان کانری

 

۱۹۹۹-هریسون فورد

 

۲۰۰۰-کلینت ایستوود

 

۲۰۰۱-مایکل داگلاس

 

۲۰۰۲-تام هنکس

 

۲۰۰۳-کرک داگلاس و مایکل داگلاس

 

۲۰۰۴-استیون اسپیلبرگ

 

۲۰۰۵-داستین هافمن و باربرا استرایسند

 

۲۰۰۶- جک نیکلسون

 

۲۰۰۷-دایان کیتون و جک نیکلسون

 

۲۰۰۸-دنزل واشینگتن

 

۲۰۰۹- استیون اسپیلبرگ

 

۲۰۱۰-تام هنکس

 

۲۰۱۱-استیون اسپیلبرگ

 

۲۰۱۲-تام کروز

 

۲۰۱۳-میشل اوباما و جک نیکلسون

 

۲۰۱۴-ویل اسمیت

 

۲۰۱۵-شان پن

 

۲۰۱۶-مورگان فریمن

 

۲۰۱۷- وارن بیتی و فی داناوی

 

۲۰۱۸- وارن بیتی و فی داناوی

 

۲۰۱۹-باید منتظر ماند!



 تاريخ ارسال: 1397/12/5
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.