پرده سینما

چگونه اسکار ببریم؟ یک فرمول به‌خصوص برای پیروی، که با آن می‌توانید مدعی جایزه بهترین فیلم شوید

پرده سینما

 


 

 

 

 

 

 

 

 

جایزه اسکارنود و یکمین مراسم اسکار، ساعت ۴:۳۰ بامداد دوشنبه به وقت ایران برگزار می‌شود. اگرچه هر سال انتقادات فراوانی گریبان آکادمی اسکار را می‌گیرد و اعتبار جوایز آن را به چالش می‌کشد اما رویدادی با این وسعت و این سر و صدا در نهایت، از اهمیت فراوانی، حداقل در نگاه عمومی، برخوردار است.

به گزارش ایسنا، بسیاری از افرادی که خود را در زمینه فیلم حرفه‌ای نمی‌دانند، انتخاب‌های خود برای فیلم‌هایی که در اوقات فراغتشان می‌بینند را با توجه و استناد به جوایز یا حتی نامزدهای اسکار برمی‌گزینند.

یکی از اتفاقاتی که هر سال در روزهای منتهی به مراسم اسکار می‌افتد، این است که افراد بسیاری در صدد گمانه‌زنی برای برنده‌های اسکار برمی‌آیند. البته گمانه‌زنی‌های عمومی از میان ۲۴ جایزه اسکار اکثرا درمورد جوایزی مانند بهترین بازیگر مرد و زن، بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر نقش مکمل مرد و زن، بهترین موسیقی، بهترین انیمیشن و در نهایت، شاه‌بیت مراسم، بهترین فیلم است.

در میان این جوایز از نظر دنیل بتریج، نویسنده نشریه «ایندیپندنت»، آخرین مورد یعنی جایزه بهترین فیلم، از همه قابل حدس‌تر است. بتریج در مقاله‌ای در سال ۲۰۱۲ می‌نویسد: «در واقع اگر چند دهه گذشته به ما چیزی آموخته باشند، این است که یک دستور آزموده‌شده برای موفقیت در اسکار وجود دارد؛ یک فرمول به‌خصوص برای پیروی که با آن می‌توانید مدعی جایزه بهترین فیلم شوید.» برخی از راه‌های بتریج برای موفقیت به شرح زیر است:

 

۱. بیوگرافی بسازید

 

اگر بگوییم آکادمی در برابر فیلم‌های بیوگرافی نقطه‌ ضعف دارد، کم گفته‌ایم. در واقع آکادمی احساساتی کاملا برانگیخته در برابر هر فیلمی که درباره یک چهره معروف ساخته شود، دارد. هیچ‌چیز به اندازه یک داستان دلگرم‌کننده واقعی، به‌ویژه اگر جنبه انسانی یک چهره معروف را به تصویر بکشد، نمی‌تواند شما را «برنده احتمالی اسکار» کند؛ حالا می‌خواهد یک پادشاه باشد (آخرین امپراطور، الیزابت، سخنرانی پادشاه)، یک ستاره ورزشی (راکی، ارابه‌های آتش، بچه میلیون دلاری) یا یک سیاستمدار (تمام مردان پادشاه، شیر، شبنم/نیکسون).

 

۲. مرد بیاورید

 

مریل استریپ، رکورددار تعداد نامزدشدن در اسکار است (۲۱ بار) و شانس بازی در سه فیلم برنده جایزه بهترین فیلم را دارد ولی استریپ چیزی شبیه به یک استثناست. آکادمی در طول این ۸۳ سال (تا سال نوشته‌شدن مقاله) همیشه چهره‌های محبوب خودش را داشته و ۱۲۶ بازیگر شانس بازی در دو یا بیش از دو فیلم به عنوان بهترین فیلم را داشته‌اند. اما تنها ۱۰ درصد از این آهنرباهای اسکار، زن بوده‌اند.

 

۳. یک کارگردان معروف و/یا مرد انتخاب کنید

 

زنان در طول تاریخ به علت غیبتشان در دسته‌بندی بهترین فیلم، انگشت‌نما هستند. بر اساس برنده‌های قبلی، هر فیلمی که ارزش برنده‌شدن در اسکار بهترین فیلم را دارد باید مردی پشت دوربین داشته باشد که به اندازه آنهایی که جلوی دوربین هستند، معروف باشد.

 

۴. مخاطب خود را بشناسید

 

فهرست دقیق ۵۷۶۵ عضو آکادمی که برای برنده امسال (اسکار ۲۰۱۲) رأی می‌دهند تقریبا یک راز تحت محافظت است اما پژوهشی توسط لس‌آنجلس تایمز نشان می‌دهد که ترکیب آنها به وضوح کمتر از جماعت فیلم‌بینی که قصد نمایندگی‌شان را دارند، متنوع است. این پژوهش نشان می‌دهد که ۹۴ درصد آنان سفیدپوست بوده و ۷۷ درصدشان مرد هستند و به طور میانگین ۶۲ سال سن دارند. این مورد احتمالا یک جورهایی نشان می‌دهد که چرا موفقیت در باکس‌آفیس به ندرت به جوایز آکادمی هم سرایت می‌کند.

 

۵. یک عنوان کوتاه انتخاب کنید

 

۶۱ اسکار از ۸۳ اسکار بهترین فیلم به فیلم‌هایی با عناوینی شامل سه یا کمتر از سه کلمه رسیده است.

 

۶. طولانی‌اش کنید

 

برای کارگردانان، این مورد که نبوغ لایق اسکارِ احساسات‌برانگیزشان را در یک فیلم کمتر از دو ساعته خلاصه کنند می‌تواند خیلی سخت باشد. در واقع فقط پنج برنده از ۳۰ برنده قبلی با مدت‌زمان کمتر از ۱۲۰ دقیقه عرضه شده‌اند.

 

۷. آنها را نخندانید

 

کمدی سال‌هاست که توسط آکادمی اسکار کم‌ارزش شده است. در حالی‌که این ژانر چندین نامزد در طول این سال‌ها داشته است (۶۰ تا در مجموع) اما فقط تعداد انگشت‌شماری از موارد بی‌نهایت خنده‌دار جایزه بهترین فیلم را کسب کرده‌اند.

 

۸. بروید به جنگ

 

تقریبا نیمی از جوایز اسکار تا امروز (سال ۲۰۱۱ میلادی)، یعنی ۴۱ مورد از ۸۳ جایزه، شهادت می‌دهند که جنگ برای بیرون کشیدن جایزه از چنگال رأی‌دهندگان آکادمی خوب است.

 

۹. آن را مربوط به دوران زمان خاصی بسازید

 

آکادمی عادت دارد که رنگ‌های قهوه‌ای را به معنای فیلم‌سازی باکیفیت ببیند. بیش از نیمی از ۸۳ برنده قبلی به نحوی فیلم‌هایی مربوط به دوره زمانی خاصی بوده‌اند. در سال‌های اخیر این مورد حتی بیشتر قابل پیش‌بینی شده به طوری که ۲۰ فیلم از ۳۰ برنده اخیر در زمان گذشته ساخته شده‌اند.

البته نویسنده در انتهای متن به عنوان پیش‌بینی، فیلم خانه جنگ را در کنار فیلم هنرمند برای دریافت جایزه بهترین فیلم حدس زده که حالا پس از گذشت بیش از ۷ سال از آن متن می‌دانیم در آن سال فیلم صامت هنرمند اسکار بهترین فیلم را گرفت. با این حال موارد مورد اشاره توسط نویسنده و آمار ارائه‌شده توسط وی، نکاتی درخور تأمل درباره تصمیمات آکادمی اسکار و انتخاب آنها دارد.



 تاريخ ارسال: 1397/12/5
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.