پرده سینما

پوسترهای رد شده فیلم «درخشش»/ ایرادهایی که کوبریک به طراح مشهور گرفت

پرده سینما


 

 


 

 

 


 

 

استنلی کوبریک کارگردان بزرگ سینما که به دقت در جزییات مشهور بود برای رسیدن به پوستر نهایی فیلم «درخشش»، پوسترهای متعدد طراحی شده توسط سول بس طراح افسانه ای سینما را رد کرده بود.

به گزارش صبا به نقل از مجله آوان‌گارد، «درخشش» نام فیلم وحشت ۱۹۸۰ استنلی کوبریک کارگردان صاحب نام سینمای جهان است که براساس رمان ۱۹۷۷ استیون کینگ به همین نام ساخته شد.

این فیلم داستان جک تورانس با بازی جک نیکلسون، نویسنده مشتاقی است که به همراه همسر و فرزندش در هتلی به عنوان سرایدار خدمت می کند، تورانس تلاش می کند در فضای آرام هتل نوشته جدید خود را به پایان برساند.

گفته می شود پس از آنکه مراحل ساخت فیلم «درخشش» کامل شد کوبریک به جزییات فیلم پرداخت. به همین منظور او به سراغ سول باس طراح گرافیک مشهور سینما که پیش تر با همکاری های درخشانش با هیچکاک در فیلم های «سرگیجه» و «روانی» شناخته می شد، رفت تا طراحی پوستر رسمی فیلم را به او بسپارد.

بس نیز پنج پوستر مختلف را برای کوبریک فرستاد. این طراح مشهور سینما که سال ۱۹۹۶ از دنیا رفت، درباره این پوسترها در مصاحبه ای چنین گفته بود: «نسبت به همه آن طراحی ها هیجان زده بودم.» اما برخلاف بس، کوبریک تحت تاثیر هیچکدام از این پوسترها قرار نگرفت. این پوسترهای رد شده چند سال پیش در موزه هنر لس آنجلس کانتی که درباره کارهای کوبریک بود، به نمایش درآمد.

در اولین پوستر رد شده این مجموعه، سول بس یک دست سیاه و سفید را که دوچرخه بچه ای را در درون برف در خود جای داده ترسیم کرده بود. کوبریک درباره دلیلش برای رد کردن این پوستر چنین نوشته بود: «دست و دوچرخه خیلی بی ربط هستند.» او همچنین اضافه کرده بود: «عنوان فیلم کوچک است.»

در پوستر دیگری نقاشی سیاه و سفیدی از سه شخصیت اصلی توسط بس کشیده شده بود که کوبریک روی آن نیز این توضیحات را اضافه کرده بود: «شبیه فیلم های علمی تخیلی است.» کوبریک درباره نوشته عنوان فیلم نیز باز هم ایراد گرفته بود: «خواندن آن (عنوان فیلم) دشوار است.»

پوستر دیگری که به راه پیچ در پیچ داخل فیلم اشاره داشت را با این ایراد که تاکید زیادی روی راه پیچ در پیچ (ماز) شده رد کرد.

در اینجا به پوسترهای رد شده سول بس نگاهی می کنیم. طرح آخر سول بس که مورد تایید کوبریک قرار گرفت نیز در پایان تصاویر قرار داده شده است.

 



 تاريخ ارسال: 1398/4/29
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>میرزایی:

بی نظیر ... تقریبا تمام پوسترها عالی هستن....مثل فیلم کوبریک

0+0-

جمعه 29 آذر 1398




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.