پرده سینما

بررسی آمار فروش فیلم‌های دفاع مقدسی حمایت شده توسط فارابی

پرده سینما








 

 

 

«امکان مینا» (ساخته کمال تبریزی، به‌تهیه‌کنندگی منوچهر محمدی): با فروش  424 میلیون و 228 هزار تومان و 57 هزار و 305 نفر مخاطببنیاد سینمایی فارابی در گزارشی که به تازگی منتشر شده است، حمایت خود را در شش سال اخیر از تولید ۲۲ اثر و نگارش ۱۴ فیلمنامه با موضوع سینمای مقاومت، انقلاب و دفاع مقدس تشریح کرده است اما بررسی آمار فروش و تعداد مخاطبان برخی از این تولیدات این پرسش را مطرح می‌کند که بر چه اساسی بیت‌المال صرف ساخت و تولید برخی از این فیلم‌ها شده است؟

به گزارش ایسنا، بنیاد سینمایی فارابی اعلام کرده که «در راستای برنامه‌های حمایتی خود از نسل جدید سینماگران و توجه به سینمای فرهنگی مبتنی بر ارزش‌های انقلاب اسلامی، فرهنگ مقاومت و دفاع مقدس، طی شش سال اخیر نسبت به حمایت از تولیداتی با این مضامین اقدام کرده است و این فعالیت جدا از بحث کمیت، از نظر مشارکت با طیف‌های مختلف تهیه‌کنندگان، همکاری با کارگردان‌های شناخته شده و حمایت از فیلمسازان نسل نو، سینماگران زن و نیز حمایت از ایده‌ها و فیلمنامه‌های سینمای دفاع مقدس قابل بررسی است.»

البته در کنار آنچه در گزارش فارابی اشاره شده فروش و تعداد مخاطب این فیلم‌ها هم قابل بررسی است چرا که تعدادی از آن‌ها به عنوان کم‌فروش‌ترین و کم مخاطب‌ترین فیلم رکورددار محسوب می‌شوند.

فارابی در گزارش خود نوشته است: «برآیند حجم حمایت و مشارکت‌های بنیاد سینمایی فارابی در عرصه سینمای دفاع مقدس در این سال‌ها، به ثبت آثاری مهم و ماندگار در سینمای دهه ۹۰ انجامیده است که از آن جمله می‌توان «نفس» ساخته نرگس آبیار و به‌تهیه‌کنندگی محمدحسین قاسمی و ابوذر پورمحمدی، «ماجرای نیمروز» ساخته محمدحسین مهدویان و به‌تهیه‌کنندگی سید محمود رضوی، «ویلایی‌ها» ساخته منیر قیدی و به تهیه‌کنندگی سعید ملکان، «سرو زیر آب» ساخته محمدعلی باشه‌آهنگر و به تهیه‌کنندگی سیدحامد حسینی و «ماجرای نیمروز۲:ردخون» ساخته محمدحسین مهدویان و به‌تهیه‌کنندگی سیدمحمود رضوی اشاره کرد.»

 

همچنین «در فهرست حمایتی بنیاد سینمایی فارابی از آثار مقاومت، انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، این بنیاد با طیف‌های مختلف تهیه‌کنندگان سینمای ایران مشارکت داشته است که در این فهرست تهیه‌کنندگانی همچون محمد خزاعی، سیدمحمود رضوی، علیرضا سجادپور، منوچهر محمدی، سعید سعدی، محمد پیرهادی، مرحوم حمید آخوندی، علیرضا جلالی، حسن کلامی، حسن عباسی، سعید ملکان، رضا آشتیانی، سیدحامد حسینی، محمدحسین قاسمی، مسعود جعفری‌جوزانی، رضا کریمی، محمدرضا عرب، کیوان علیمحمدی و... به چشم می‌خورد.»

علاوه بر این‌ها «یکی از اتفاقات این دوره، حمایت از فیلمسازان جوان و فیلم‌ اولی است که فیلم‌هایی در حوزه مقاومت ساخته‌اند؛ و نکته دیگر این که، از میان چهار فیلمساز زنی که خالق آثاری در زمینه دفاع مقدس بوده‌اند، سه تن فیلم اولی محسوب می‌شوند؛ «دریاچه ماهی» ساخته مریم دوستی، «ویلایی‌ها» ساخته منیر قیدی و «کنجانچم» ساخته یاسمن نصرتی هر سه، مضامین دفاع مقدسی دارند و در کنار «مهران» فیلم دوم رقیه توکلی که در حال تولید است، چهار فیلمی است که در این سال‌ها توسط کارگردان‌های زن سینمای ایران ساخته شده است.»

در این گزارش به تولید ۲۲ اثر در ۶ سال که ۱۴ فیلم با موضوع دفاع مقدس، ۴ فیلم با موضوع انقلاب اسلامی و ۴ فیلم با موضوع مقاومت بوده‌اند، اشاره شده که ایسنا براساس اطلاعات منتشر شده درباره فیلم‌ها در رسانه‌های رسمی و نیز سامانه فروش موسسه سینماشهر آمار فروش و تعداد مخاطبان آن‌ها را نشر می‌دهد.

 

سال ۹۲

 

«پنجاه قدم آخر» (ساخته کیومرث پوراحمد، به‌تهیه‌کنندگی سعید سعدی): با فروش 25 میلیون و 808 هزار تومان و 6 هزار و 665 نفر مخاطب

 

«روباه» (ساخته بهروز افخمی به‌ تهیه‌کنندگی محمد پیرهادی): با فروش 127 میلیون و 186 هزار تومان و 26 هزار و 937 نفر مخاطب

 

«پری دریایی» (ساخته مسعود آقابابائیان، به‌تهیه‌کنندگی محمدرضا عرب): اطلاعاتی درباره اکران فیلم موجود نیست گرچه قرار بوده سال 95 اکران شود. فیلم در جشنوارهبین‌المللی فیلم محیط زیست و حیات وحش دهلی نو جایزه گرفت.

 

  سال ۹۳

 

«حکایت عاشقی» (ساخته احمد رمضان‌زاده، به تهیه‌کنندگی مسعود جعفری‌جوزانی): با فروش 90 میلیون و 188 هزار تومان و 16 هزار و 518 نفر مخاطب

 

«تگرگ و آفتاب» (ساخته رضا کریمی، به تهیه‌کنندگی رضا کریمی): در جشنواره فجر سال 93 به نمایش درآمد ولی بعد بدون اکران وارد شبکه نمایش خانگی شد.

 

 «تا آمدن احمد» (ساخته صادق صادق‌دقیقی، به تهیه‌کنندگی پروانه مرزبان): با فروش یک میلیون و 74 هزار  تومان و 428 نفر مخاطب

 

 «به بادبادک‌ها شلیک نکنید» (ساخته حسین قاسمی‌جامی و فریدون رسولیان، به تهیه‌کنندگی حسین قاسمی جامی): اطلاعاتی از اکرانش موجود نیست ولی قرار بوده در گروه هنر و تجربه اکران شود.

 

 سال ۹۴

 

«امکان مینا» (ساخته کمال تبریزی، به‌تهیه‌کنندگی منوچهر محمدی): با فروش  424 میلیون و 228 هزار تومان و 57 هزار و 305 نفر مخاطب

 

«جشن تولد» (ساخته عباس لاجوردی، به‌تهیه‌کنندگی عباس فاتح و اقبال نصرت نوری): با فروش 10 میلیون و 201 هزار تومان و هزار و 992 نفر مخاطب

 

«نفس» (ساخته نرگس آبیار، به‌تهیه‌کنندگی محمدحسین قاسمی و ابوذر پورمحمدی): با فروش یک میلیارد و 455 میلیون و 50 میلیون تومان و 196 هزار و 815 نفر مخاطب

 

سال ۹۵

 

«دریاچه ماهی» (ساخته مریم دوستی، به‌تهیه‌کنندگی سعید سعدی): با فروش 26 میلیون و 722 هزار تومان و 5 هزار و 456 نفر مخاطب

 

«صدای منو می‌شنوید» (ساخته صادق پروین‌آشتیانی، به‌تهیه‌کنندگی حسن کلامی و حسن عباسی): با فروش 3 میلیون و 314 هزار تومان و 302 نفر مخاطب

 

«ماجرای نیمروز» (ساخته محمدحسین مهدویان، به‌تهیه‌کنندگی سیدمحمود رضوی): با فروش چهار میلیارد و 297 میلیون و 248 هزار تومان و 498 هزار و 747 نفر مخاطب

 

«ویلایی‌ها» (ساخته منیر قیدی، به‌تهیه‌کنندگی سعید ملکان): با فروش یک میلیارد و 162 میلیون و 154 هزار تومان و 158 هزار و 840 نفر مخاطب

 

 سال ۹۶

 

«امپراتور جهنم» (ساخته پرویز شیخ‌طادی، به‌تهیه‌کنندگی محمد خزاعی): در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد ولی بازخوردهای خوبی نداشت و قرار بود پاییز سال قبل اکران عمومی شود.

 

«سرو زیر آب» (ساخته محمدعلی باشه‌آهنگر، به‌تهیه‌کنندگی سیدحامد حسینی): با فروش 501 میلیون و 750 هزار تومان و 62 هزار و 809 نفر مخاطب

 

«ماهورا» (ساخته حمید زرگرنژاد، به‌تهیه‌کنندگی مرحوم حمید آخوندی و علیرضا جلالی) با فروش 206 میلیون و 418 هزار تومان و 22 هزار و 448 نفر مخاطب

 

 سال ۹۷

 

«کنجانچم» (ساخته یاسمن نصرتی، به‌تهیه‌کنندگی رضا آشتیانی): سال گذشته در جشنواره فیلم مقاومت نمایش داده شد

 

«ماجرای نیمروز۲، رد خون» (ساخته محمدحسین مهدویان، به‌تهیه‌کنندگی سیدمحمود رضوی): اکرانش اخیرا آغاز شده با فروش فعلی 869 میلیون و 241 هزار تومان و 64 هزار و 626 نفر مخاطب

 

«مستطیل قرمز» (ساخته حسن و حسین صیدخانی، به‌تهیه‌کنندگی سیدعلیرضا سجادپور): اکران محدود و تک سانس در بندرعباس و موزه دفاع مقدس. آماری از فروش در سامانه ندارد.

 

«سینما شهرقصه» (ساخته کیوان علیمحمدی، به‌تهیه‌کنندگی کیوان علیمحمدی): سازمان سینمایی خبر صدور پروانه ساخت این فیلم را به عنوان اثری اجتماعی اعلام کرده که البته جزئیاتی از ساخت و اکرانش یافت نمی‌شود.

 

«بی‌تار» (ساخته جمیل رستمی، به‌تهیه‌کنندگی سیدحامد حسینی): اکران نشده

 

این آمار اگر در کنار تسهیلات و وام‌ و پول‌هایی که برای ساخت فیلم‌های بالا صرف شده، قرار گیرد قطعا قابل توجه‌تر و نیاز به بررسی بیشتر خواهد داشت.

 

سال 98 و  در ادامه حضورهای جهانی

 

بنیاد سینمایی فارابی در ادامه گزارش خود برای سال ۹۸ اعلام کرده که «علاوه بر فیلم سینمایی مهران (رقیه توکلی) که در مرحله فیلمبرداری است، ۶ فیلم (شامل ۴ فیلم با موضوع دفاع مقدس و ۲ فیلم با موضوع انقلاب) در مراحل نگارش یا پیش تولید قرار دارند و به این فهرست باید دو فیلم در مرحله پیش تولید و چهار فیلم در مرحله نگارش فیلمنامه را اضافه کرد که وضعیت تولید آنها تا پایان امسال مشخص خواهد شد. فیلم‌هایی که قرار است توسط وحید موسائیان، فریدون جیرانی، مهدی جعفری و... ساخته شود.

 

بنا بر این گزارش، از سال ۹۲ تا ۹۸، ۱۴ فیلمنامه با موضوع مقاومت، انقلاب و دفاع مقدس مورد حمایت بنیاد سینمایی فارابی قرار گرفته‌اند که به قلم فیلمنامه‌نویسانی چون دانش اقباشاوی، رسول صدرعاملی، پناه‌برخدا رضایی، اکبر ناظمی، صادق کرمیار، هادی نائیجی، کیومرث پوراحمد، علی‌اکبر قاضی‌نظام، رضا برجی، داریوش فرهنگ، شهاب ملت‌خواه، روح‌الله برادری و محمدرضا گوهری نوشته شده‌اند. از بین ۱۴ فیلمنامه یاد شده، ۷ فیلمنامه با موضوع دفاع مقدس، ۳ فیلمنامه با موضوع انقلاب اسلامی و ۴ فیلمنامه با موضوع مقاومت بوده‌اند.

 

بر خلاف باور رایج در خصوص عدم امکان عرضه بین‌المللی فیلم‌هایی که جلوه‌هایی ماندگار از دفاع‌مقدس را در عرصه‌های مختلف به نمایش می‌گذارند، با اتخاذ استراتژی‌هایی مناسب در روند مذاکرات پخش فرهنگی در مجامع جهانی، امکان نمایش طیفی گسترده‌تر از این فیلم‌ها فراهم آمد. فیلم «ویلایی‌ها» در ۱۲ جشنواره‌ و «ماجرای نیمروز» در ۷ جشنواره خارجی طی این سال‌ها حضور داشته‌اند. «تا آمدن احمد» و «امکان مینا» از دیگر فیلم‌های موفق در حضورهای جهانی بوده‌اند.

 

به علاوه، فیلم «نفس» که با مشارکت بنیاد تهیه شده بود، در جریان پخش از طریق یکی از بخش‌های فعال خصوصی، به موفقیت‌های شایان توجه بین‌المللی دست پیدا کرد و سرانجام در سال ۲۰۱۸ نماینده سینمای ایران در جوایز اسکار شد.»

 

که البته تحلیل مطرح شده درباره حضورهای جهانی و کیفیت برخی از آنها جای بررسی و تحلیل کارشناسی دارد.

 

انتهای پیام



 تاريخ ارسال: 1398/7/9
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.