پرده سینما

حاشیه‌نگاری بر «سودای سیمرغ» جشنواره فیلم فجر

پرده سینما

 





 

 

 

فیلم های راه یافته به بخش سودای ‌سیمرغ جشنواره فیلم فجر در حالی معرفی شدند که بعد ‌از ارائه نشدن فیلم جدید مهرجویی به دبیرخانه، حمید نعمت الله، کمال تبریزی و رضا درمیشیان هم غایبان‌ سرشناس دیگر این دوره جشنواره شدند.

به گزارش ایسنا، ۲۲ فیلم بخش مسابقه سینمای ایران در سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر توسط محمد احسانی، محمود اربابی، همایون اسعدیان، یلدا جبلی، رضا درستکار، سید محمود رضوی و حسین کرمی انتخاب شدند که از میان آن‌ها چهار فیلم «آن شب» کورش آهاری، «پوست» بهمن و بهرام ارک، «روز صفر» سعید ملکان و «شنای پروانه» محمد کارت از بخش نگاه نو وارد رقابت اصلی مسابقه جشنواره فجر شدند.

این دوره از جشنواره شاهد حضور نسل‌های مختلفی از فیلمسازان سینمای ایران است و در کنار مسعود کیمیایی کارگردان‌های دیگری همچون ابراهیم حاتمی‌کیا، مجید مجیدی، محمدحسین مهدویان، بهروز شعیبی، نیکی کریمی، نوید محمودی، بهنام بهزادی و... رقابت داغی را رقم می‌زنند.

البته در فهرست ۲۲ تایی فیلم‌های این بخش انتظار می‌رفت نام فیلم‌هایی همچون «دست انداز» کمال تبریزی،  «مجبوریم» رضا درمیشیان و «قاتل و وحشی» حمید نعمت‌الله هم دیده شود ولی نه تنها از هیچ کدام خبری نیست بلکه اعلام شده فیلم نعمت الله به دلیل مشکل پیش آمده در مالکیت اثر، پیش‌ از پایان کار هیات انتخاب از فهرست متقاضیان خارج شده است. در توضیح دبیرخانه جشنواره اعلام شده که این موضوع براساس نظر معاونت نظارت و ارزشیابی و خانه سینما تصمیم‌گیری شده است.

 با این حال شنیده‌هایی وجود دارد مبنی براینکه فیلم «قاتل‌ و وحشی» ممیزی‌هایی هم دارد که مانع از پذیرش آن در جشنواره شده است. البته دبیرخانه فجر تاکید کرده که با برطرف شدن مشکل مالکیتی فیلم، دوباره از هیات انتخاب دعوت می‌شود تا در خصوص شایستگی فیلم و اضافه شدن آن به بخش مسابقه اقدام کند. این اتفاق هم با توجه به اعلام ۲۲ فیلم ‌و نیز پنج فیلم رزرو مشخص نیست چگونه عملی خواهد شد.

اگرچه درباره حضور نداشتن فیلم حمید نعمت‌الله در جشنواره خیلی سریع اطلاع رسانی شد، اما خبری از دلیل نبودن فیلم‌های تبریزی و درمیشیان نیست بویژه اینکه برخی از کسانی که «مجبوریم» را دیده‌اند آن را خوب‌ توصیف کرده‌اند.

در این بین انتخاب پنج فیلم رزرو هم در جای خود قابل توجه است که در بین آن‌ها دو فیلم متعلق به بخش نگاه نو هستند و فیلم «عنکبوت» ابراهیم ایرج زاد هم که مربوط به یک قاتل زنجیره‌ای است از راهیابی به بخش اصلی بازمانده و در رتبه آخر فیلم‌های رزرو قرار دارد.

در آخر اینکه با وجود اعلام اسامی این ۲۷ فیلم، غیبت فیلم پرحاشیه «لاله» به کارگردانی اسدالله نیک نژاد هم که مدتی قبل پس از چند سال کش و قوس بالاخره فیلمبرداری اش به پایان رسید جالب توجه است.



 تاريخ ارسال: 1398/10/22
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.