پرده سینما

زنانی که در اسکار کارگردانی دیده نمی‌شوند

پرده سینما

 








 

 

 

در طول بیش از ۹ دهه تاریخ برگزاری جوایز اسکار تنها ۵ زن نامزد اسکار کارگردانی و یک زن برنده این شاخه شده است، روندی که در طول یک دهه اخیر نیز ادامه داشته و همواره با اعتراض سینماگران زن همراه بوده است.

به گزارش ایسنا به نقل از واشنگتن پست،  در سال ۱۹۹۲ فیلم «شاهزاده جز و مد» در ۷ شاخه از جمله بهترین فیلم و فیلمنامه جوایز سینمایی اسکار نامزد کسب جایزه بود اما «باربارا استرایسند» کارگردان فیلم که در آن بازی هم کرده بود در میان نامزدهای شاخه بهترین کارگردانی جایی نداشت و به همین دلیل «بیلی کریستال» مجری مراسم اسکار آن سال در سخنرانی آغازین مراسم عنوان کرد: «چطور ممکن است فیلمی در ۷ شاخه نامزد شده باشد اما در میان نامزدهای شاخه کارگردانی حضور نداشته باشد؛ آیا این فیلم خودش، خودش را کارگردانی کرده است؟!»

۱۸ سال بعد «کترین بیگلو» برای ساخت فیلم «هرت لاکر» توانست نام خود را به عنوان اولین زن برنده اسکار کارگردانی تاریخ این جوایز ثبت کند و «باربارا استرایساند» پس از تقدیم جایزه ‌به او گفت "دیگر زمانش فرا رسیده است". پیش از اسکار تاریخی «بیگلو» تنها چهار سینماگر زن نامزد اسکار کارگردانی شده بودند و اولین نفر آن «لینا ورتمولر» بود که در سال ۱۹۷۶ برای فیلم ایتالیایی زبان «هفت زیبا» نامزد  شد و پس از «جین کمپیون» برای فیلم «پیانو» (۱۹۹۴)، «سوفیا کاپولا» برای فیلم «گمشده در ترجمه» (۲۰۰۴) نامزد  اسکار کارگردانی شدند.

«گرتا گریوگ» نیز در سال ۲۰۱۸ برای فیلم «لیدی برد» به جمع محدود نامزدهای زن اسکار کارگردانی تاریخ جوایز سینمایی اسکار اضافه شد اما همچنان «کترین بیگلو» تنها زن برنده اسکار کارگردانی تا به امروز است، موضوعی که در یک دهه گذشته و با ادامه نادیده گرفتن شدن زنان کارگردان در جوایز اسکار  به کانون توجهات تبدیل شده است.

بر اساس مطالعه جدیدی که توسط دانشگاه کالیفرنیای جنوبی انجام شده است، سال ۲۰۱۹ یکی از سال‌های موفق برای فیلمسازان زن بود بطوری که ۱۰ درصد از فیلم‌های پرفروش سال را سینماگران زن ساخته‌اند اما همین مطالعه عنوان می‌کند که از مجموع ۲۷۳ نامزدی شاخه کارگردانی طی ۱۳ سال اخیر در جوایز اسکار، گلدن گلوب، انتخاب منتقدان و انجمن کارگردانان آمریکا، تنها ۱۴ نامزدی به زنان رسیده است.

در زیر نگاهی خواهیم داشت به مهم‌ترین کارگردانان زنی که در یک دهه اخیر مورد بی‌اعتنایی آکادمی اسکار قرار گرفتند:

 

۲۰۲۰

 

سه سال پس از نامزد شدن «گرتا گرویگ» در شاخه کارگردانی، امسال او با فیلم جدیدش «زنان کوچک» در شش شاخه از جمله بهترین فیلم و فیلمنامه نامزد اسکار است اما خود او برای اقتباس تحسین شده از رمان نوشته «لوئیسا می الکات» نامزد شاخه کارگردانی نیست.

حذف «گرویگ» از شاخه کارگردانی با توجه به حضور فیلمش در شاخه بهترین فیلم، بزرگترین نادیده گرفتن کارگردانان زن در جوایز امسال است اما زنان دیگری نیز هستند  که امسال فیلم‌های مهمی را ساخته‌اند و در شاخه کارگردانی دیده نشدند: «لولو وانگ» (خداحافظی)، «آلما هارل» (هانی بوی) و «ماریل هلر» (یک روز زیبا در محله).

امسال مارتین اسکورسیزی (مرد ایرلندی)، کوئنتین تارانتینو (روزی روزگاری در هالیوود)، بونگ جون هو (اَنگل)،  سم مندس (۱۹۱۷) و تاد فیلیپس (جوکر)، ترکیب مردانه نامزدهای شاخه کارگردانی را تشکیل می دهند.

 

 ۲۰۱۹

 

«ماریل هلر» سال گذشته نیز برای فیلم «هرگز می‌توانی مرا ببخشی؟» نتوانست به جمع نامزدهای اسکار کارگردانی راه یابد، گرچه در دو شاخه نقش اصلی زن و مکمل مرد نامزد بود. «لین رامزی» نیز سال گذشته برای ساخت فیلم تحسین شده «تو هرگز اینجا نبودی» در شاخه کارگردانی دیده نشد. سال گذشته «آلفونسو کوارون» برای فیلم «روما» در رقابت با یورگس لانتینوس (سوگلی)، اسپایک لی (کلنزمن سیاه)، آدام مک‌کی (معاون) و پاول پالیکوفسکی (جنگ سرد) برنده اسکار کارگردانی شد.

آْلفونسو کوارون

 

۲۰۱۸

 

در حالی که آکادمی معمولا استقبال خوبی از فیلم‌های ابرقهرمانی نمی‌کند اما عدم حضور «بری جنکینز» در میان نامزدهای اسکار کارگردانی واکنش‌هایی را به همراه داشت. فیلم تحسین شده «پلنگ سیاه» ساخته «جنکینز» دهمین فیلم پرفروش سال ۲۰۱۷ نام گرفته بود. در نهایت اسکار شاخه مهم کارگردانی به «گیرمو دل‌تورو» رسید و گرتا گرویگ (لیدی برد)، کریستفور نولان (دانکرک)، جردن پیل (برو بیرون) و پل توماس اندرسون (رشته خیال) دیگر نامزدها بودند.

گیرمو دل‌تورو

 

۲۰۱۵

 

«آوا دو ورنای» کارگردان زن سیاه پوست آمریکایی برای ساخته درام «سلما» که روایتگر زندگی «مارتین لوترکینگ» بود با وجود نامزد شدن در شاخه بهترین فیلم، راهی به جمع نامزدهای اسکار کارگردانی نیافت و «الخاندرو گونزالز ایناریتو» برای فیلم «برد من» به اسکار کارگردانی رسید. ریچارد لینکلیتر (پسرانگی)، بنت میلر (فاکس کچر)، وس اندرسون (هتل بزرگ بوداپست) و مورتن تیلدوم (بازی تقلید) دیگر نامزدهای کارگردانی بودند.

ایناریتو

 

۲۰۱۴

 

«نیکلاس هولوفسنر» نیز در سال ۲۰۱۴ برای کمدی درام رومانتیک «بحث کافیه» علی رغم بازخوردهای مثبت منتقدان، نامزد اسکار کارگردانی نشد و تنها در بخش نقش مکمل مرد (جیمز گاندولفینی) نامزد بود. جایزه اسکار آن سال هم به «آلفونسو کواران» برای فیلم «جاذبه» رسید و استیو مک‌کوئین (۱۲ سال بردگی)، الکساندر پاین (نبراسکا)، دیوید اوراسل (اخاذی آمریکایی) و مارتین اسکورسیزی (گرگ وال استریت) دیگر نامزدهای کارگردانی بودند.

آلفونسو کوارون

 

۲۰۱۳

 

«کترین بیگلو» در سال ۲۰۱۲ با فیلم «۳۰ دقیقه بامداد» بار دیگر در فصل جوایز سینمایی حاضر بود و در حالی که در جوایز گلدن گلوب، بفتا و انجمن کارگردانان آمریکا نامزد شده بود، آکادمی اسکار او را شایسته حضور در میان نامزدهای کارگردانی ندانست و در مراسم اعطای جوایز «آنگ لی» برای فیلم «زندگی پی» برنده این شاخه نام گرفت.

 

میشائیل هانکه (عشق)، بن زیتلین (چهارپایان حیات وحش جنوب)، استیون اسپیلبرگ (لینکلن) و دیوید اوراسل (دفترچه امیدبخش) نامزدهای شاخه مرد _ محور کارگردانی بودند.



 تاريخ ارسال: 1398/11/21
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.