پرده سینما

جوایز سینمای ایران از ونیز به عدد ۵۷ رسید

پرده سینما

 


 

 





 

 هفتاد و هفتمین جشنواره فیلم ونیز شب گذشته در حالی به کار خود پایان داد که در شب اختتامیه دو جایزه مهم به سینمای ایران تعلق گرفت، فیلم «دشت خاموش» ساخته احمد بهرامی توانست جایزه بهترین فیلم بخش افق ها را به خود اختصاص داد و روح الله زمانی نیز برای بازی در فیلم «خورشید» به کارگردانی مجید مجیدی جایزه «مارچلو ماسترویانی» ویژه بازیگر نوظهور جشنواره را کسب کرد. با کسب شش جایزه در بخش های اصلی و جنبی هفتاد و هفتمین جشنواره فیلم ونیز، مجموع جوایز سینمای ایران از این رویداد سینمایی به عدد ۵۷ رسید.

به گزارش ایسنا، هفتاد و هفتمین جشنواره فیلم ونیز شب گذشته در حالی به کار خود پایان داد که در شب اختتامیه دو جایزه مهم به سینمای ایران تعلق گرفت، فیلم «دشت خاموش» ساخته احمد بهرامی توانست جایزه بهترین فیلم بخش افق ها را به خود اختصاص داد و روح الله زمانی نیز برای بازی در فیلم «خورشید» به کارگردانی مجید مجیدی جایزه «مارچلو ماسترویانی» ویژه بازیگر نوظهور جشنواره را کسب کرد.

سینمای ایران امسال در بخش های جنبی ونیز هم جوایزی را به خود اخنصاص داد؛ «جنایت بی دقت» ساخته شهرام مکری جایزه فیلمنامه چهاردهمین دوره جوایز بیساتوی طلایی را  دریافت کرد و جایزه بهترین فیلم بنیاد ملی محیط زیست ایتالیا و جایزه فیپرشی بهترین فیلم بخش افق ها و بخش های جنبی به «دشت خاموش» رسید.

 جایزه فانوس جادیی انجمن ملی C.G.S هم به «خورشید» ساخته مجید مجیدی تعلق گرفت تا سینمای ایران حضوری موفق را در جشنواره ونیز ۲۰۲۰ با کسب شش جایزه رقم بزند.

سینمای ایران با شش جایزه امسال در مجموع تاکنون موفق به کسب ۵۷ جایزه از قدیمی ترین جشنواره سینمایی جهان شده است که ۴۶ جایزه برای فیلم های تولید ایران و بزرگداشت سینماگران ایرانی و ۱۱ جایزه نیز ماحصل فیلم های غیر ایرانی ساخته سینماگران ایرانی مقیم خارج از کشور بوده است.

با سه فیلم «خورشید»، «جنایت بی دقت» و «دشت خاموش» که امسال به نمایندگی از سینمای ایران در ونیز حضور داشتند در مجموع تاکنون ۱۰۶ فیلم ایرانی در تمام ادوار این رویداد سینمایی حضور داشته‌اند.

موفق‌ترین حضور سینمای ایران در ونیز در سال ۲۰۰۰ و در پنجاه و هفتمین دوره این رویداد سینمایی رقم خورد و جعفر پناهی با فیلم «دایره» در بخش مسابقه رسمی حضور داشت و جایزه اصلی شیر طلایی بهترین فیلم جشنواره را برای سینمای ایران به ارمغان آورد. این فیلم پنج جایزه دیگر نیز در ونیز دریافت کرد، جایزه فیپرشی، جایزه یونیسف، تقدیرنامه کلیسای جهانی، جایزه بهترین بازیگر زن برای مجموعه بازیگران زن فیلم از طرف سندیکای ملی نویسندگان سینمایی ایتالیا و جایزه سرجیوترازاتی.

از دیگر جوایز مهم سینمای ایران در جشنواره ونیز می‌توان به سه جایزه بزرگ هیات داوران، فیپرشی و هیات داوران جوان در سال ۱۹۹۹ برای فیلم «باد ما را خواهد برد» ساخته عباس کیارستمی و کسب جایزه بهترین فیلمنامه ونیز در سال ۲۰۱۴ با فیلم «قصه‌ها» ساخته رخشان بنی‌اعتماد اشاره کرد.



 تاريخ ارسال: 1399/6/24
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.