پرده سینما

صف طولانی فیلم‌های اکران

پرده سینما

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

امسال شیوع بیماری کوید- 19 نه تنها برنامه‌ریزی اکران سال 99 را به هم ریخت بلکه شرایطی را به وجود آورده که برخی از الان برای اکران سال آینده هم ابراز نگرانی می‌کنند.

 

 

آنطور که مدیران سازمان سینمایی اخیرا تاکید کرده‌اند، جشنواره فیلم فجر امسال حتما برگزار می‌شود و این بدان معناست که بر تعداد  فیلم‌های در صف اکران افزوده می‌شود؛ صفی که معلوم نیست چشم انتظار رونق دوباره سالن‌های سینماست یا به اجبار مسیر آنلاین را در پیش می‌گیرد.

به گزارش ایسنا، معمولا هر سال تا قبل از نیمه پاییز بیشتر فیلم‌های مطرح و نسبتا پر سرو صدای جشنواره فجر سال قبل اکران می‌شوند، ولی امسال شیوع بیماری کوید- 19 نه تنها برنامه‌ریزی اکران سال 99 را به هم ریخت بلکه شرایطی را به وجود آورده که برخی از الان برای اکران سال آینده هم ابراز نگرانی می‌کنند.

این نگرانی از آن جایی نشأت می‌گیرد که پس از بازگشایی سینماها در تیرماه امسال، اکران فیلمی مثل «شنای پروانه» که انتظار می‌رفت یکی از پرفروش‌های سال باشد و تماشاگر زیادی را به سالن‌های سینما بکشاند، با شکست مواجه شد و سازندگانش پس از سه هفته تصمیم گرفتند فیلم را از پرده پایین بکشند تا شاید در زمانی بهتر آن را به نمایش بگذارند.

استقبال نکردن مردم از این فیلم و به طور کلی سینما، در حالی اتفاق افتاد که در رستوران‌ها و دیگر مراکز عمومی، تقریبا مثل روزهای غیرکرونایی مراجعه و تردد وجود داشت و در این میان فقط پای مردم از سینما بریده شد. این اتفاق اگرچه در جای خود قابل بررسی و ریشه‌یابی است، اما استقبال از اکران آنلاین و تماشای خانوادگی فیلم در منزل با بهایی به اندازه یک بلیت سینما سبب شده این نگرانی هم وجود داشته باشد که در دوران پساکرونا وضع سالن‌های سینما چگونه خواهد بود؟

از این موضوع که بگذریم به فیلم‌هایی می‌رسیم که صاحبان آن‌ها با وجود همین شرایط در انتظار هستند تا اوضاع بهبود پیدا  کند و فیلم‌های خود را در سالن سینما اکران کنند، چرا که معتقدند زحمتی که برای ساخت فیلم کشیده شده باید در سالن سینما دیده شود و از طرف دیگر فعلا اکران نشود بهتر از این است که در عرض کمتر از دو، سه ساعت در اکران آنلاین کپی شود و سر از شبکه‌های ماهواره‌ای و کانال‌های تلگرامی درآورد.

به این ترتیب در حال حاضر علاوه بر فیلم‌هایی که در طول سال ساخته شده و متقاضی شرکت در جشنواره نشدند یا به جشنواره فجر راه پیدا نکردند، تعدادی فیلمِ باقی‌مانده از جدول فجر هستند که هنوز به طور رسمی خبری از زمان اکرانشان نیست.   

از دوره سی‌وهشتم جشنواره فیلم فجر «شنای پروانه» به کارگردانی محمد کارت سه هفته روی پرده رفت و بعد از توقف اکران با درخواست تهیه‌کننده (رسول صدرعاملی) گفته ‌شد که پس از پایان ماه محرم و صفر دوباره به سینماها برمی‌گردد اما با این حال خبرهایی هم از اکران آنلاین آن شنیده شده که هنوز هیچ‌کدام قطعی نیست.

«خوب، بد، جلف 2» پیمان قاسم خانی  دیگر فیلم این دوره بود که اکرانش در سینما و بعد به صورت آنلاین انجام شد، مثل «خروج» حاتمی‌کیا که اولین فیلمی بود که راه اکران آنلاین را باز کرد.

«کشتارگاه»، «آبادان یازده 60»، «مردن در آب مطهر»، «لباس شخصی» و «تومان» از جمله فیلم‌های جشنواره فجر سال 98 هستند که در ماه‌های گذشته اکران آنلاین یا سینمایی شدند و یا قرار  است به زودی اکران شوند. همچنین «دوزیست» هم گفته شده قرار است در پاییز و احتمالا پس از پایان ماه صفر اکران شود. در این میان فیلم «درخت گردو» محمدحسین مهدویان نیز هست که بخاطر در اختیار گرفتن شرایط لازم جهت ارائه به اسکار، فقط یک هفته در کردستان اکران می‌شود و فیلم «جنایت بی‌دقت» شهرام مکری نیز به همین دلیل به دنبال فرصتی برای اکران عمومی است.

براین اساس از جدول سال گذشته جشنواره حدود 18 فیلم باقی می‌ماند که البته شاید بهتر باشد «درخت گردو» را هم که فقط یک هفته در کردستان نمایش خواهد داشت، به آن‌ها اضافه کرد.

این فیلم‌ها شامل «خون شد» مسعود کیمیایی، «خورشید» مجید مجیدی، «روز صفر» سعید ملکان، «مغز استخوان» حمیدرضا قربانی، «روز بلوا» بهروز شعیبی، «من می‌ترسم» بهزاد بهزادی، «قصیه گاو سفید» بهتاش صناعی‌ها، «ان شب» کورش آهاری، «عامه پسند» سهیل بیرقی، «پدران» سالم صلواتی، «بی‌صدا حلزون» بهرنگ دزفولی‌زاده، «سه کام حبس» سامان سالور، «آتابای» نیکی کریمی، «ابر بارانش گرفته» مجید برزگر، «دشمنان» علی درخشنده، «سینما شهر قصه» کیوان علیمحمدی و «تعارض» محمدرضا لطفی می‌شوند.

در کنار این‌ها ده‌ها فیلم دیگر هم مثل «قاتل و وحشی» حمید نعمت‌الله هستند که در سال 98 تولید شدند ولی هنوز اکران نشده‌اند و فیلم‌های هم هستند که در مرحله تولید هستند مثل «شیشلیک» محمدحسین مهدویان، «ابلق» نرگس آبیار، «روشن» روح‌الله حجازی، «بدون همه چیز» محسن قرایی، «نگهبان شب» رضا میرکریمی و «دست‌انداز» و «با هم بریم بهشت» کمال تبریزی را هم باید اضافه کرد. 

ساخت و آماده شدن تمام این فیلم‌ها که قطعا اولویت سازنده‌های آن‌ها اکران  در سینماست، در حالی انجام می‌شود که رییس سازمان سینمایی اخیرا از کم کردن سرعت تولید خبر داده و بر افزایش ظرفیت‌های اکران تاکید کرده است.



 تاريخ ارسال: 1399/7/15
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.