پرده سینما

کتاب «صدایی در تاریکی، ناصر طهماسب و پنجاه سال حضور در دوبلاژ»

پرده سینما

 


 

 







صدایی در تاریکی


 

ناصر طهماسب و پنجاه سال حضور در دوبلاژ


نویسنده: نیروان غنی پور

 

 کتاب صدایی در تاریکی  ناصر طهماسب و پنجاه سال حضور در دوبلاژ

 

کتابی خواندنی از نیروان غنی پور، یکی از فعالان و پژوهشگران حوزه دوبله فارسی درباره یکی از آدمهای بی بدیل و انگشت شمار تاریخ دوبله فارسی، استاد ناصر طهماسب.

عکس روی جلد به قدری زیباست که اصلاً نمی شود کتاب را نخرید! شاید بهترین شمایلی باشد که تا امروز از ناصر طهماسب ثبت شده. و این آغاز مواجهه ی ما با ۱۱۶ صفحه ی خواندنی است که نیروان غنی پور نوشته.

کتاب مشتمل بر پنج فصل است که یک «پیش گفتار» و همچنین «سخن نخست» بر تارک آن می درخشد. «پیشگفتار» به قلم نیروان غنی پور است در باب انگیزه هایش برای نوشتن این کتاب، و «سخن نخست» را ناصر طهماسب به رشته تحریر درآورده درباره حضورش در این گفتگو.

در فصل نخست با عنوان «صدایی متولد می شود» غنی پور با آوردن نمونه هایی از تاریخ سینما درباره ویژگی های صدای طهماسب سخن گفته و گفتگوهایی از فیلمها را به عنوان شاهد مثال آورده است.

دومین فصل که «پرسش و پاسخ» نام دارد همانطور که از نام اش پیداست حاوی گفتگوی غنی پور با طهماسب می باشد.

بخش سوم با وجود کوتاهی اش غافلگیرکننده و بی بدیل است! «چیزی بیشتر از کلمات» حاوی جملات و بریده هایی از آثار ادبی جهان است که مورد علاقه و جاری بر زبان ناصر طهماسب است. یک ابتکار خلاقانه از نیروان غنی پور که تصور می کنم نخستین بار است در یک کتاب گفتگو گنجانده می شود. در این فصل ما جملاتی از کافکا، اگزوپری، داستایوفسکی، الیوت، و... را می خوانیم که در طول یک عمر زندگی، بر ناصر طهماسب تأثیرگذار بوده اند.

«حنجره ای به وسعت تمام نقش ها» عنوان بخش چهارم است که اختصاص دارد به معرفی و تحلیل تعدادی از نقشهای ماندگاری که طهماسب تا امروز گفته است. مثل گری کوپر ماجرای نیمروز و جک نیکلسون پرواز بر فراز آشیانه فاخته و ریچارد دریفوس دختر خداحافظی و...

فصل پنجم «دوبله شناسی ناصر طهماسب» است در حوزه فیلمهای ایرانی و فرنگی. این بخش جدولی نیز در خود دارد که حاوی فیلمهایی است که به مدیریت ناصر طهماسب دوبله شده اند.

 

 

 

صدایی در تاریکی ناصر طهماسب و پنجاه سال حضور در دوبلاژ

نویسنده: نیروان غنی پور

چاپ اول: ۱۳۹۲

 

تیراژ: ۱۰۰۰ نسخه

 

۱۱۶ صفحه

ناشر: انتشارات بنیاد سینمایی فارابی

 



 تاريخ ارسال: 1395/2/1
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.