پرده سینما

فیلمنامه‌نویس برنده دو جایزه اسکار درگذشت

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

از راست به چپ: جیمز آیوری، روت پراور جهابوالا، اسماعیل مرچنتروت پراور جهابوالا فیلمنامه‌نویس فیلم‌های هواردز اند و اتاقی با یک چشم‌انداز و نویسنده برنده جایزه بوکر در 85 سالگی درگذشت.

به گزارش خبرآنلاین، این خبر را فیروزه جابوالا دختر روت پراور جهابوالا روز چهارشنبه اعلام کرد و افزود مادرش پس از تحمل یک بیماری طولانی مدت در نیویورک درگذشت.

جهابوالا یکی از اعضای قدیمی کمپانی فیلمسازی «مرچنت آیوری» بود و طی چهل سال فیلمنامه‌نویسی، 22 فیلمنامه نوشت. او برنده دو جایزه اسکار فیلمنامه اقتباسی برای هواردز اند و اتاقی با یک چشم‌انداز است که هر دو اقتباس از رمان‌های ای. ام. فورستر هستند.

 این نویسنده و فیلمنامه‌نویس سال 1993 برای فیلمنامه اقتباسی بازمانده روز براساس رمان کازوئو ایشی‌گورو هم نامزد اسکار بود. هر سه فیلمی که ذکرشان رفت نامزد جایزه اسکار بهترین فیلم بودند.

 نیل جوزل یکی از مدیران کمپانی «مرچنت آیوری» گفت: روت پراور جهابوالا از سال 1960 همراه ما بود، او تقریبا یک سوم آثار کمپانی ما را خلق کرد و سهم مهمی در کارنامه جیمز آیوری کارگردان و اسماعیل مرچنت تهیه کننده فقید داشت. مرگ او ضایعه‌ای بزرگ برای جامعه سینمایی جهانی است.

آخرین داستان منتشرشده از جهابوالا، داستانی به نام «وصیتنامه قاضی» بود که حدود یک ماه پیش در نشریه نیویورکر منتشر شد. جهابوالا در سال 1975 برای رمان «دل و غبار» برنده جایزه ادبی بوکر شد و تنها نویسنده‌ای بود که هم اسکار برده و هم جایزه بوکر.

 او زاده آلمان بود و وقتی به مدرسه می‌رفت (سال 1939) از آلمان تحت سلطه نازی‌ها فرار کرد و در بریتانیا زندگی جدیدی شروع کرد.

 جهابوالا در دهه 1950 پس از ازدواج به وطن شوهرش هند سفر کرد و بیشتر عمرش را در هند سپری کرد. او سال‌ها بود با اختلالات ریوی مبارزه می‌کرد. او در هند با مرچنت و آیوری دیدار کرد که می‌خواستند اقتباسی سینمایی از رمان سال 1960 او به نام «خانه‌دار» بسازند. جهابوالا پذیرفت خودش فیلمنامه را بنویسد و این شروع یک همکاری بلندمدت و پرثمر بود.

 جهابوالا درمورد سینما گفته بود: برای من فیلم دو مرحله دارد. یکی وقتی دارم خودم به تنهایی یا با همکاری فیلمنامه را می‌نویسم که لذت بخش است. مرحله تلخ اش هم وقتی است که حدود 100 نفر، بازیگر و کارگردان و فیلمبردار می‌روند آن را بسازند و من تنها می‌مانم. موقع تدوین دوباره برمی‌گردم و به اتاق تدوین می‌روم و باز کمی خوشحال می‌شوم.

 او درمورد تفاوت فیلمنامه و رمان گفته بود: فیلمنامه اصلاً مثل رمان نیست، چون نمی‌تواند بچه شما باشد. وقتی فیلمنامه اقتباسی می‌نویسید اصلاً نمی‌توانید حس مالکیت داشته باشید.

 اِما تامپسن که در بازمانده روز و هواردز اند بازی کرده، سال 1993 درمورد جهابوالا گفت: او رمان‌نویس است و برای همین بهتر از هر کس دیگری می‌داند اقتباس کردن یعنی چه.

 

آسوشیتدپرس / 3 آوریل / ترجمه: حسین عیدی‌زاده


 تاريخ ارسال: 1392/1/15
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.