پرده سینما
داریوش مهرجویی گفت: تماشای نسخه با کیفیت و بازسازی شده فیلم گاو در پاریس برایم هیجانانگیز بود.
این کارگردان سینمای ایران که به تازگی از پاریس بازگشته است با بیان این مطلب به ایسنا،گفت: امیدوارم آقای ایوبی (ریاست سازمان سینمایی) فیلمهای دیگری را که سهمی در تاریخ سینمای ایران داشتند، با این کیفیت بازسازی کنند.
وی خاطرنشان کرد: هزینههای این کار از توان بخش خصوصی خارج است، بنابراین باید دولت برای بازسازی چنین فیلمهایی اقداماتی بکند.
مهرجویی در پاسخ به اینکه علاقهمند است کدام یک از فیلمهای دیگرش بازسازی شوند، ادامه داد: دلم میخواست همه فیلمهایم بازسازی شود، خصوصاً فیلمهایی که جزو آثار کلاسیک سینمای ایران است به هرحال فیلم مثل کتاب نیست که بتوان آن را با همان کیفیت چاپ کرد.
مهرجویی با اشاره به فیلم دایره مینا یادآور شد: ما از این فیلم یک نسخه قرمز شده داشتیم که اگر نسخهای از آن را تلویزیون در اختیار ما نمیگذاشت،ما هیچ نسخه مناسبی از این فیلم نداشتیم.
او همچنین گفت: البته آقای ضرغامی قصد داشت نسخهای از فیلمهای مرا که در تلویزیون به نمایش درآمدند بازسازی کند اما دستگاهی که قرار بود این کار را انجام بدهد،خراب شد و به دلیل تحریمها نتوانستند آن را تعمیر بکنند بنابراین اتفاقی نیفتاد.
مهرجویی که بعد از 45 سال نسخه مرمت شده و دیجیتال فیلم "گاو" (ساخته داریوش مهرجویی) در سینما «رفله» (پاریس) دیده است، ادامه داد: سالها بود که فیلم گاو را ندیده بودم و برایم تماشای آن بعد از این همه سال نوستالوژیک بود و خاطرات آن دوران را زنده کرد. آنجا سعی کردم خودم سازنده فیلم نباشم و به عنوان یک مخاطب فیلم "گاو" را تماشا کنم که لذت بردم.
او خبر داد که فعلا اکران عمومی گاو با یک سینما در پاریس آغاز شده است که آن یک سینما در 5 سانس در روز، فیلم را برای مخاطبان که غالبا فرانسوی هستند، نمایش داده است.
مهرجویی از نقدهای مثبتی که روزنامههای فرانسوی از جمله "لوموند" درباره فیلم گاو نوشتند و به آن چهار ستاره دادهاند،سخن گفت و توضیح داد: فیلم گاو در پاریس تاکنون به نمایش درنیامده بود و مردم در آنجا با توجه به نمایش فیلمهای آمریکایی و اروپایی تشنه دیدن فیلمهای اینچنینی هستند و این فیلم پس از پاریس در شهرهای دیگر فرانسه نیز به نمایش درخواهد آمد.
این کارگردان در پایان با اشاره به نسخه بازسازی شده فیلم گاو از ایوبی ریاست سازمان سینمایی، لادن طاهری رییس فیلمخانه ملی ایران، امیر اسفندیاری از فارابی و آقایان شیررنگ و بیگلو از "شرکت پیشگامان سینمای آریا که بازساری فیلم و محمد آلادپوش که تصحیح رنگ این کار را برعهده داشته است، قدردانی کرد."
انتشار مقالات سایت "پرده سینما" در سایر پایگاه های اینترنتی ممنوع است. |
|