پرده سینما
فیلمهای صامت و فراموش شده آلفرد هیچكاك، كه عموما سیاه و سفید هستند بازیابی خواهند شد.
به گزارش ایسنا، در بازیابی آثار هیچكاك از آخرین تكنولوژیهای مختص ترمیم فیلمهای نگاتیوی 35 میلی متری بهره گرفته خواهد شد. بنابر اعلام مووی وب، باغ تفرج، فیلمی كه هیچكاك در سال 1925 میلادی با ساخت آن وارد عرصه سینما و كارگردانی شد از جمله این آثار است. این فیلم پس از بازیابی و ترمیم در سال 2012 به نمایش عمومی در می آید.
عموم فیلمهای داستانی و صامت هیچكاك در سال های جوانی این كارگردان بریتانیایی مقابل دوربین رفتهاند و عموما در دهههای اخیر كمتر كسی موفق به تماشای آنها شده است. فیلمهای صامت هیچكاك كه مورد بازیابی قرار می گیرند در یك المپیاد فرهنگی همزمان با برپایی بازی های المپیك سال 2012 به اكران در می آیند. انستیتو فیلم بریتانیا از اصلیترین بانیان این اقدام فرهنگی است.
چندی پیش در خبرها آمده بود فیلم شماره 13 اولین فیلم كارگردانی شده توسط آلفرد هیچكاك حضور بازیگرانی چون بن كینگزلی و اوان مك گرگور بازسازی میشود. البته این فیلم توسط هیچكاك هیچگاه پایان نیافت. ساخت نسخه اول این فیلم در سال 1922 میلادی، توسط هیچكاك شروع شد، اما بعد از چند هفته ناتمام ماند و هرگز رنگ پرده به خود ندید.
دن فوگلر در این پروژه سینمایی در نقش هیچكاك سینماگر بریتانیایی الاصل و استاد تعلیق در هنر هفتم، بازی خواهد كرد. چیسی پالمر براساس فیلمنامهای از خودش كارگردانی شماره 13 را پذیرفته است.
نسخه جدید شماره 13، قصه اصلی این فیلم را با ماجراهایی را كه برای هیچكاك جوان حین ساخت آن رخ داد، از جمله گم شدن نگاتیوها را در هم آمیخته است. شركت فیلمسازی برادران وارنر پیش تولید شماره 13 را از مدتی پیش آغاز كرده و سعی دارد این پروژه را مانند آثار ماندگار استاد سینمای دلهره، به عنوان فیلمی پرتعلیق برای اكران آماده كند.
از دیگر آثار هیچكاك كه مورد بازیابی قرار می گیرند می توان به مستاجر محصول 1926 و همسر مزرعه دار 1927 اشاره كرد.
زندگینامه آلفرد هیچکاک
سر آلفرد جوزف هیچكاك، فیلمساز افسانهای و تاثیرگذار انگلیسی و پیشگام تكنیكهای بدیع در ژانرهای تریلر روانی و تعلیق، 109 سال قبل در روز سیزدهم اوت 1899 در لندن چشم به جهان گشود.
وی كوچكترین فرزند یك خانواده پنج نفره بود كه از پدری میوهفروش با اعتقادات كاتولیك متولد شد. او اغلب دوران كودكیاش را در تنهایی و انزوا می گذراند. هیچكاك پس از یك دورهی موفق فیلمسازی در زادگاهش انگلستان كه هم فیلمهای صامت و هم فیلمهای صدادار را شامل میشد، به هالیوود پیوست و در سال 1956 با حفظ ملیت انگلیسی، شهروندی آمریكا را پذیرفت. او طی شش دهه فعالیت سینمایی، كه از عصر فیلمهای صامت تا فیلمهای همراه با دیالوگ و فیلمهای رنگی را شامل میشد، بیش از 50 فیلم بلند را كارگردانی كرد. از او هنوز بهعنوان یكی از برترین كارگردانان تاریخ سینما یاد میشود. هیچكاك شهرت خود را بهواسطه تبحر مثالزدنیاش در بهكارگیری عناصر دلهر، ترس و تعلیق بهدست آورد؛ چنانكه از او بهعنوان «استاد دلهره» نام برده میشود.
سالهای آغازین
این كارگردان برجسته، اولین فیلم خود را در سال 1922 در انگلیس با نام شماره 13 آغاز كرد كه البته نیمهتمام ماند. وی از سال 1939 عمدتا در آمریكا آثار خود را تولید و عرضه میكرد. در سال 1925 مایكل بالكان از شركت فیلمسازی گینزبورو پیكچرز این فرصت را به هیچكاك جوان داد تا اولین فیلم بلند خود را باعنوان باغ تفرج در آلمان بسازد. عدم موفقیت این فیلم در گیشه بهنظر تهدیدی برای آیندهی كاری او بود.
هیچكاك اولین تجربه ساخت فیلمهای دلهرهآور را با فیلم مستاجر بهدست آورد. اكران این فیلم در انگلستان در سال 1927 با موفقیت چشمگیر و استقبال بینظیری از سوی مردم و منتقدین همراه شد. همچون دیگر فیلمهای نخستین وی، این فیلم نیز از تكنیكهای اكسپرسیونیست تاثیر پذیرفته بود كه او آنها را مستقیما در آلمان فراگرفته بود.
در سال 1929 هیچكاك تصمیم گرفت دهمین فیلم خود را با نام حقالسكوت بسازد و درحالی كه هنوز در مرحله تولید بود، استودیوی سازنده آن تصمیم گرفت تا آن را به اولین فیلم همراه با دیالوگ سینمای انگلیس بدل سازد.
پس از ساخت فیلمهایی چون مردی كه زیاد میدانست (1934) و 39 پله (1935)، هیچكاك روند موفقیتهای خود را با ساخت فیلم خانم ناپدید میشود ادامه داد. عقاب كوهستان (1926)، حلقه (1927)، همسر مزرعه دار (1928)، قتل (1930)، ماری (1931)، غریب و غنی (1931) و مامور مخفی (1936) دیگر ساختههای هیچكاك در این سالها بودند.
هیچكاك در اوج موفقیت و شهرت به هالیوود پیوست و اولین فیلم آمریكاییاش را در سال 1940 با نام ربكا ساخت؛ هرچند داستان این فیلم در انگلیس و اقتباس از رمانی نوشته نویسنده انگلیسی دافنه دو موریه اتفاق میافتد. خبرنگار خارجی دومین فیلم آمریكایی «هیچكاك» بود كه در قالب ژانر تریلر، داستان آن در اروپا اتفاق میافتاد كه البته توانست در سال 1940 نامزد جایزه اسكار بهترین فیلم شود. این فیلم در اولین سال وقوع جنگ اول جهانی ساخته شد و الهام گرفته از رویدادهای در حال تغییر در اروپا بود.
دهه 1940
فیلمهای هیچكاك در دههی 40 بسیار متنوع بودند؛ از اثر كمدی رمانتیك آقا و خانم اسمیت(1941) تا درام دادگاهی پرونده پارادین (1947) و اثر تاریك سایه یك شك (1943). در سال 1941 هیچكاك برای اولینبار در سمت تهیهكننده و كارگردان فیلم، سوءظن را ساخت. این فیلم جایزه اسكار بهترین بازیگر زن و جایزه انجمن منتقدان فیلم نیویورك را برای جون فونتین، بازیگر آن بههمراه آورد.
هیچكاك یك سال بعد فیلم خرابكار را برای كمپانی یونیورسال ساخت و در سال 1944 فیلم قایق نجات را براساس رمانی از جان اشتاین بك برای كمپانی فوکس قرن بیستم ساخت. این فیلم از آنجاییكه سكانسهایش تنها در یك قایق گرفته شدهاند، محدودترین فیلم این كارگردان محسوب میشود.
هیچكاك پس از آن برای دیدار از زادگاهش به انگلستان بازگشت و در این حین دو فیلم كوتاه فرانسویزبان برای وزارت اطلاعات انگلیس ساخت. پس از بازگشت به آمریكا، وی دو فیلم طلسمشده (1945) و بدنام (1946) را ساخت كه در این فیلم «اینگرید برگمن»، بازیگر افسانهای سینمای جهان نقشآفرینی داشت.
بدنام به فروش چشمگیری دست یافت و یكی از موفقترین آثار سینمایی هیچكاك نام گرفت.
اولین فیلم رنگی هیچكاك در سال 1948 بانام طناب بهروی پرده سینماها رفت كه با نقشآفرینی جیمز استوارت همراه بود.
دهه1950؛ سالهای اوج
در سال 1950، هیچكاك فیلم وحشت در صحنه را برای كمپانی برادران وارنر ساخت. پس از آن بود كه فیلم پرفروش بیگانگان در قطار (1951) را با استفاده از تركیبی از عناصر فیلمهایش در آمریكا و انگلیس ساخت. سپس در فیلم م را نشانه مرگ بگیر (1954) از تكنیك فیلمبرداری سهبعدی برای اولینبار استفاده كرد.
فیلمهای پنجره عقبی (1954) و دستگیری یک دزد (1955) از دیگر فیلمهای موفق هیچكاك در دهه 50 بودند. مرد عوضی (1957) آخرین فیلم هیچكاك برای كمپانی برادران وارنر بود. این فیلم سیاه و سفید، تنها نقشآفرینی هنری فوندا را بههمراه داشت.
فیلم سرگیجه محصول سال 1958 با نقشآفرینی دوباره جیمز استوارت اگرچه در گیشه چندان موفقیتی بهدست نیاورد، اما بسیاری آن را یكی از شاهكارهای هیچكاک و بلکه یکی از ده فیلم برتر تاریخ سینما میدانند كه در جشنواره فیلم سنسباستین اسپانیا، جایزه صدف نقرهای را بهدست آورد.
پس از سرگیجه، هیچكاك سه فیلم موفق دیگر ساخت كه هریك اعتباری كلان به كارنامه سینمایی این كارگردان صاحبسبك افزودند. شمال از شمالغربی (1959، روانی (1960) و پرندگان (1963) سه اثر ماندگار سالهای پایانی فیلمسازی او بودند.
با آغاز دوران پیری و نشانههای بیماری در هیچكاك، جدیت او در ساخت فیلم كمرنگ شد و در دو دهه پایانی عمر، او تنها چندفیلم تریلر جاسوسی از جمله پرده پاره (1966) با نقشآفرینی پل نیومن و فیلم توپاز (1969) را ساخت.
پس از بازگشت به انگلستان، او آخرین فیلم موفق خود با نام جنون را در سال (1972) روانه پرده سینما کرد. توطئه خانوادگی نیز آخرین فیلم ساخته هیچكاك بود كه در سال (1976) ساخته شد.
لقب شوالیه (سر)
آلفرد هیچكاك در سال 1980 از سوی ملكه الیزابت دوم به دریافت لقب «سر» نائل آمد؛ هرچند مرگ فرصت آن را به او نداد تا رسما آن را دریافت كند و چهارماه پس از اعلام آن، در روز 29 آوریل 1980 در سن 80 سالگی براثر نارسایی كلیوی در لسآنجلس درگذشت.
جوایز
هیچكاك طی 60 سال فعالیت سینمایی، بهواسطه ساخت آثار برجسته موفق به كسب جوایز متعددی شد كه شاید مهمترین آنها جایزهی یادبود آكادمی اسكار در سال 1967 باشد. او پنجبار در سالهای 1960 برای فیلم روانی، سال 1940 برای ربكا، سال 1944 برای قایق نجات، سال 1945 برای طلسمشده و سال 1954 برای پنجره عقبی نامزد جایزه اسكار بهترین كارگردانی شد.
هیچكاك همچنین نامزد اسكار بهترین تهیهكننده برای فیلم سوءظن در سال 1941 شده بود. فیلمهای ربكا، خبرنگار خارجی و طلسمشده نامزد اسكار بهترین فیلم نیز بودند. شانزده فیلم ساخته او نامزدی اسكار را بهدست آوردند كه هیچكاك خودش برای شش فیلم نامزد اسكار شد.
در سال 2008، چهار فیلم سرگیجه، پنجره عقبی، شمال از شمالغربی و م را به نشانه مرگ بگیر از سوی انجمن فیلم آمریكا در فهرست 10 اثر برتر سینمای جنایی جهان قرار گرفتند.
انتشار مقالات سایت "پرده سینما" در سایر پایگاه های اینترنتی ممنوع است. |
|