غلامعباس فاضلی
زیبایی شناسی، تاریخ و نظریه های تدوین فیلم
نویسنده: دکتر احمد ضابطی جهرمی
کتابی فوق العاده گرانسنگ از استاد ارجمندم دکتر احمد ضابطی جهرمی که اهمیت آن در این سال ها (که با گسترش تدوین دیجیتالی و نرم افزارهای متعدد و تعدد تدوینگرانی که به صرف آشنایی با یک نرم افزار تقطیع، «تدوینگر» نامیده می شوند) صد چندان جلوه می کند.
کتاب درباره چیزی است که امروزه با گسترش «ری ویو»نویسی و بی اعتنایی به مفاهیم جدی سینما، رسیدن به مفهوم آن دست نیافتنی جلوه می کند: تدوین فیلم چیست؟ و البته که نویسنده ارجمند با دقتی موشکافانه و تسلطی چشمگیر به تاریخ و نظریه های تدوین به خوبی از عهده آن برآمده است.
کتاب شامل هفت بخش است که هر کدام شامل چند فصل به شرح زیر می باشند:
بخش اول: تاریخ نگاری و نظریه پردازی در سینما
بخش دوم: مفاهیم بنیادی در ادبیات تدوین فیلم
بخش سوم: مراحل تحول تاریخی تدوین و اصول زیبایی شناسانه سینمای صامت
بخش چهارم: دوره ناشناخته بودن هنر تدوین فیلم (1900-1895)
بخش پنجم: دوره جنینی عصر تولد هنر تدوین فیلم (1910-1901)
بخش ششم: دوره شکوفایی هنر تدوین: (1923-1910)
بخش هفتم: اوج گیری هنر تدوین و پیدایش نظریه های آن (1930-1922)
در این کتاب خواننده با مفاهیمی نظیر مونتاژ، ادیتینگ، دکوپاژ و میزانسن آشنا می شود، نظریه های کولشف، ورتوف، آیزنشتین، و پودوفکین را در می یابد و با تجلی مفهوم تدوین در آثار بزرگانی مثل گریفیث و آبل گانس آشنا می شود. مطالعه آن برای هر پژوهشگر، علاقمند، یا تدوینگر سینما ضروری است.
زیبایی شناسی، تاریخ و نظریه های تدوین فیلم
نویسنده: دکتر احمد ضابطی جهرمی
ناشر: انتشارات دانشکده صدا و سیما
تیراژ: 1500 نسخه
بها: 5000 تومان
602 صفحه
زمستان 1384
انتشار مقالات سایت "پرده سینما" در سایر پایگاه های اینترنتی ممنوع است. |
|