پرده سینما

فیلم اصغر فرهادی در فهرست ۱۰ فیلمی که باید دید

پرده سینما



 

 

 

 

ایسنا: جشنواره فیلم کن پس از یک سال وقفه به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا از ششم جولای (۱۵ تیر) هفتاد‌و‌چهارمین دوره خود را با نمایش فهرستی از آثار کارگردانان سرشناس سینما به‌ویژه در بخش رقابتی کلید خواهد زد.

«دیوید رونی»، منتقد ارشد هالیوودریپورتر، به معرفی ۱۰ فیلم برجسته و مهم در بخش رقابتی اصلی کن ۲۰۲۱ پرداخته که فیلم «قهرمان» جدیدترین ساخته فرهادی یکی از این فیلم‌هاست که در توضیح آن آمده است: کارگردان برنده اسکار فیلم‌هایی همچون «جدایی»، «فروشنده» و «گذشته»، در سال ۲۰۱۹ با ساخت فیلم اسپانیایی‌زبان «همه می‌دانند» نتوانست بازخورد مثبتی هم‌تراز با دیگر آثارش کسب کند. جزئیات زیادی از داستان «قهرمان» ساخته جدید و فارسی‌زبان فرهادی فاش نشده است؛ اگرچه به نظر می‌رسد بار دیگر با یک روایت پرتعلیق و درام ایرانی و پیچیده از تنازعات خانوادگی و داخلی سر‌و‌کار داریم.

فیلم «قهرمان» با مدت زمان دو ساعت و هفت دقیقه، درباره شخصیتی به نام رحیم است که به دلیل ناتوانی در پرداخت بدهی‌اش در زندان به سر می‌برد و در دو روز مرخصی در تلاش است شاکی خود را با پرداخت بخشی از بدهی متقاعد به پس‌گرفتن شکایت خود کند، اما اتفاقات آن‌گونه که برنامه‌ریزی شده پیش نمی‌روند.

استودیو آمازون حق پخش فیلم «قهرمان» را در آمریکا در اختیار دارد و کمپانی فرانسوی ممنتو پیکچرز، تهیه‌کنندگی و فروش بین‌المللی فیلم «قهرمان» را بر عهده دارد و این فیلم را در فرانسه نیز اکران خواهد کرد.

در این فیلم امیر جدیدی، محسن تنابنده، رعنا آزادی‌ور، فرشته صدرعرفایی، سارینا فرهادی و جمعی دیگر از بازیگران که اغلب آنان چهره‌های جدیدی هستند، مقابل دوربین فرهادی رفته‌اند و هایده صفی‌یاری نیز تدوین فیلم را بر عهده دارد.

«آنت» به کارگردانی «لئو کارکس» و با بازی «آدام درایور» و «ماریون کوتیار»،‌ «بندتا» از «پل ورهوفن»، «جزیره برگمن» به کارگردانی «میا هنسن-لاو»، «محفظه شماره ۹» ساخته «یوهو کاسمانن» کارگردان فنلاندی، «همه چیز خوب پیش رفت» جدیدترین ساخته «فرانسوا اوزون» فیلم‌ساز فرانسوی، «مموریا» به کارگردانی «آپیچاتپونگ ویراستاکول» سینماگر تایلندی برنده نخل طلا، «گزارش فرانسوی» جدترین فیلم از کارگردان آمریکایی «وس اندرسون» با نقش‌آفرینی «بنیسیو دل‌تورو»، «تیلدا سوئینتون»، «فرانسس مک‌دورمند»، «بیل مورای» و «آدرین برادی»، فیلم استرالیایی «نیترام» به کارگردانی «جاستین کرزل» و «موشک سرخ» از «شین بیکر» دیگر فیلم‌های منتخب هالیوود ریپورتر در میان آثار بخش رقابتی جشنواره کن هستند.

از سوی دیگر، جشنواره فیلم «کن» برنامه کامل نمایش فیلم‌های حاضر در بخش‌های گوناگون هفتاد‌و‌چهارمین دوره این رویداد سینمایی را منتشر کرد.

بر این اساس، فیلم «قهرمان» به کارگردانی اصغر فرهادی که نماینده سینمای ایران در بخش رقابتی اصلی کن ۲۰۲۱ است، اولین نمایش جهانی خود را ساعت ۱۵:۳۰ روز ۱۳ جولای (۲۲ تیر) در سالن اصلی «گرند لومیر» کاخ جشنواره تجربه خواهد کرد و روز پس از آن ۱۴ جولای (۲۳ تیر) ساعت ۹:۳۰ در سالن IMAX مجموعه بزرگ سینمایی تازه‌تأسیس CINEUM به نمایش گذاشته می‌شود.

«قهرمان» که در مجموع پنج نمایش در کن خواهد داشت، در ادامه در همان روز (۱۴ جولای، ۲۳ تیر) ساعت ۱۱:۳۰ بار دیگر در سالن اصلی «گرند لومیر» کاخ جشنواره، ۱۵ جولای (۲۴ تیر) ساعت ۱۲:۳۰ در سالن Screen X مجموعه سینمایی جدید CINEUM و در نهایت ۱۶ جولای (۲۵ تیر) ساعت ۸:۳۰ در سالن «SALLE DU SOIXANTIÈME» جشنواره کن نمایش خواهد داشت.

فیلم کوتاه «ارتودنسی» به کارگردانی محمدرضا میقانی نیز که برای کسب جایزه نخل طلای بهترین فیلم کوتاه این رویداد سینمایی رقابت خواهد کرد، روز ۱۶ جولای (۲۵ تیر) ساعت ۱۱ همراه با ۹ فیلم دیگر این بخش در سالن دِبوسی کاخ جشنواره روی پرده خواهد رفت.

فیلم «جاده خاکی» به کارگردانی پناه پناهی نیز که در بخش دو هفته کارگردانان کن حضور دارد، روز ۱۰ جولای (۱۹ تیر) دو نمایش در ساعت ۸:۳۰ و ۲۰:۳۰ و روز ۱۶ جولای (۲۵ تیر) ساعت ۱۹:۴۵ هم نمایش سوم و نهایی خود را به‌‌عنوان یکی از فیلم‌های نامزد جایزه دوربین طلای کن (جایزه ویژه بهترین فیلم اول جشنواره) تجربه خواهد کرد.

تمامی نمایش‌های بخش «دو هفته کارگردانان کن» در سینمای «THÉÂTRE CROISETTE» کن انجام می‌شود. هفتاد‌و‌چهارمین دوره جشنواره کن نیز از ششم تا ۱۷ جولای (۱۵ تا ۲۶ تیر) برگزار می‌شود و امسال «اسپایک لی»، کارگردان آمریکایی، ریاست هیئت داوران بخش رقابتی اصلی آن را بر عهده دارد.


 تاريخ ارسال: 1400/4/15
کلید واژه‌ها: اصغر فرهادی، جشنواره کن، فیلم قهرمان اصغر فرهادی،

نظرات خوانندگان
>>>سعید مهرپور:

باز نام تو امد -امدی تا سینما را نجات دهی -آمدی به سینما قهرمان بدهی-قهرمانی از جنس سینمایی که عاشقانه و عارفانه با آن همذات پنداری دارم-ارادتم به شما از داستان یک شهر آغاز شد و با درباره الی و چهارشنبه سوری و گذشته و رقص درغبار و .... به اوج رسید شاید بتوان گفت بازی های آثار فرهادی به دل نشین است نه حتماً تاثیر بازیها را دید -فرامرز قریبیان (رقص در غبار)- فواد (گذشته)-سپیده (درباره الی) و ..... شخصیت هایی که تا ابد در اذهان ماندگار است - به عشق تو و فقط به خاطر تو کلاه از سر بر میدارم- باش تا سینما باشد. یا علی

0+0-

چهارشنبه 16 تير 1400




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.