پرده سینما

نمایش موفق مستند «بریکولاژ» ساخته محمود توسلیان

پرده سینما

 

 

 


 

 

 

 

 

مستند «بریکولاژ؛ زندگی نادر مشایخی» به کارگردانی محمود توسلیان در پانزدهمین جشنواره سینما حقیقت نمایش داده شد. در این نمایش نادر مشایخی نیز حضور داشت.

این نخستین نمایش فیلم بریکولاژ که ۲۴ آذرماه در پردیس سینمایی چارسو برگزار شد، گرامیداشت خاطره جمشید مشایخی و همسرش گیتی رئوفی (که به تازگی از دنیا رفته) نیز بود.

عباس یاری نویسنده سینمایی و نادر مشایخی، در این مراسم سخنانی ایراد کردند.

عباس یاری در ابتدای مراسم  اظهار داشت: نمایش این فیلم و قدم‌های مصمم نادر مشایخی عزیز در این نمایش را به فال نیک می‌گیرم و شاهدم سالن سینما به افتخار او و خانواده بزرگش و به احترام آثار باارزشی که داشته پر از تماشاگر است. وقتی از خانواده بزرگ آقای مشایخی می‌گویم حتما جا دارد یادی کنم و برای روح بزرگ مادر گرامی نادر عزیز که همین چند روز پیش به رحمت ایزدی پیوستند، آرزوی آرامش کنم. حتما هم آرامش داشتند چون برای خانواده‌اش ایجاد آرامش می‌کرد.

این منتقد سینما بیان کرد: نادر مشایخی را خارج از ایران بیشتر می‌شناسند. من در وین زمانی که نادر آنجا رهبر ارکستر بود با او دیدار داشتم و دیدم که خیلی‌ها با عشق و احترام بسیار از استاد نادر مشایخی خیلی بیشتر از ایران یاد می‌کنند. آثار او و نوشته‌های موسیقیایی‌اش در خیلی از نقاط دنیا اجرا شده است.

او ادامه داد: از خانواده‌ای می‌گویم که واقعا هنرپرور بودند. از دلش فردی مثل جمشید مشایخی درآمده که برای او واقعا باید یک کتاب نوشت و اصلا نمی‌شود در چند کلمه توصیفش کرد. جمشید مشایخی خارج از آنچه روی پرده می‌دیدیم آدمی بود که همیشه برای کار خیر پیشقدم بود و مردم به اعتبار او بدون کوچک‌ترین مکثی میلیون‌ها تومان پول برای یک اقدام خیر می‌دادند. این موضوع را شاید افراد خیلی کمی بدانند، اما وقتی جمشید می‌آمد همه مطمئن بودند که یک اتفاق موفق خواهد بود.

یاری گفت: یادی کردم از خانم گیتی رئوفی همسر گرامی جمشید مشایخی که الان حتما در این سالن هست. جمشید هم هست، زنده‌یاد گرشا رئوفی هم هست که عضو بزرگی از این خانواده بود. حتما تعداد زیادی از چهره‌های هنری هستند که وابسته به خانواده مشایخی بودند و در دل این خانواده رشد و هنرنمایی کردند و بخش بزرگی از گنجینه‌های تاریخی و هنری و فرهنگی این ممکلت مدیون حضور باارزش این دوستان است.

وی افزود: اشاره کردم به دیدارم با نادر در خانه یک چهره برجسته دیگری به نام بهروز حشمت، که فردی است که شما در خیابان های وین وقتی راه می‌روید می‌بینید تندیس‌هایی که در آنجا هست امضای بهروز حشمت را دارد. ما چنین ایرانی‌هایی را داریم. استاد بزرگی مثل سعید منافی را در وین داریم.

در ادامه ویدئو کوتاهی از جمشید مشایخی و همسرش به نمایش در آمد.

سپس نادر مشایخی روی سن حاضر شد و گفت: خیلی خوشحالم از حرف‌های زیبایی که آقای یاری گفتند و از این ویدیو زیبا که در عرض دو روز ساخته شده است. اگر بخواهم درباره پدر و مادرم صحبت کنم باید بگویم مهم‌ترین چیزهایی که در زندگی در مورد رفتار ما ایرانی‌ها از آنها یاد گرفتم دو مورد بود. از پدرم یاد گرفتم که شعر چیست و چه تاثیری در رفتار ما دارد. از مادرم هم یاد گرفتم که موسیقی چه تاثیری روی ما می‌گذارد و موسیقی و شعر با هم چیزی است که رفتار و مکانیک ذهنی ما ایرانی‌ها را متاثر می‌کند و این مکانیک است که شعر را به وجود می‌آورد.

 

مشایخی تاکید کرد: به اعتقاد من در نحوه‌ای که ما زندگی می‌کنیم، موسیقی و شعر غیر قابل جدا شدن  هستند. از من در ایران بارها پرسیدند که شما می‌خواستید با این موسیقی چه بگویید؟ اعتقاد من این بود که من با موسیقی چیزی نمی‌گویم. من فقط با صوت کار می‌کنم و عاشق زیبایی صوت هستم، اما جالب است که این تاثیر عاطفی که موسیقی می‌گذارد همیشه مشابه است با اعتقادی است که داریم. موسیقی و شعر را نمی‌شود از زندگی ما ایرانی‌ها جدا کرد، جایشان در ایران است و نباید جای دیگری بروند.

این موسیقیدان در ادامه بیان کرد: اولین باری است که فیلمی درباره من ساخته شده ولی خودم نمی‌دانم چیست. خیلی جالب است، من حرف‌هایی می‌زنم و مسئول حرف‌هایم هستم اما اینکه این‌ها چطور تفسیر می‌شوند چیزی است که امروز با علاقه آمدم ببینم. آقای توسلیان و آقای حاصلی سرشار از ایده هستند همین الان قبل از ورود به سالن درباره چندین ایده سینمایی صحبت می‌کردند. آگاهی‌هایی دارند که الان در این شرایط کنونی الزامی است. خیلی خوشحال می‌شوم ببینم که حاصل کار چه شده است.

لازم به توضیح است، مستند بریکولاژ نخستین ساخته محمود توسلیان، یکی از مستندهای بسیار شیوه پردازانه و سبک گرایانه پانزدهمین جشنواره «سینما حقیقت» بود که نمایش آن در جشنواره با استقبال قابل توجه مخاطبان همراه بود.


 تاريخ ارسال: 1400/9/26
کلید واژه‌ها: بریکولاژ، محمود توسلیان، مستند «بریکولاژ»، نادر مشایخی، گیتی رئوفی، جمشید مشایخی، عباس یاری

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.